Hoppa till innehållet

Trots dramatiken – Uber fortsätter att växa

Stämningar, anklagelser om sexuella trakasserier och en vd-stol som gapar tom. Ubers tillväxt tyder på att kunderna bryr sig lagom om dramatiken.

Ubers grundare och före detta vd Travis Kalanick.
Ubers grundare och före detta vd Travis Kalanick.

Taxiappen Uber har befunnit sig i en virvelvind av kontroverser det senaste halvåret. Efter en rad stämningar och anklagelser om sexuella trakasserier beslöt sig till slut vd:n och grundaren Travis Kalanick att lämna sin vd-post i somras, efter påtryckningar från styrelsen.

Turbulensen har fått fyra fondförvaltare med aktieposter i bolaget att sänka sin värdering av bolaget med 12-15 procent, enligt Wall Street Journal. Bolaget uppges samtidigt uppvakta Meg Whitman i syfte att rekrytera henne till rollen som ny vd.

Reportage: Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning

Trots detta visar bolagets senaste kvartalsrapport att tillväxten är fortsatt god. Uber bekräftar nu siffror som tidigare rapporterats av nyhetssajten Axios. De visar att bolagets bruttobeställningar ökade med 17 procent till 70 miljarder kronor (8,7 miljarder dollar) under andra kvartalet, rapporterar Techcrunch. Antalet taxiresor ökade med hela 150 procent jämfört med året innan i hela världen, exklusive Kina.

Bolagets justerade nettoomsättning uppgick till 14,1 miljarder kronor (1,75 miljarder dollar) under andra kvartalet, vilket är en ökning från 12,1 miljarder kronor (1,5 miljarder dollar) under första kvartalet. Bolagets justerade nettoförluster sjönk samtidigt med 9 procent till 5,2 miljarder kronor (645 miljoner dollar), vilket är ett tecken på att marginalerna förbättras.

Siffrorna visar att Uber är på väg i rätt riktning. Frågan är nu om förbättringstakten är tillräckligt bra för att motivera en värdering på 550 miljarder kronor (68,5 miljarder dollar). På senaste har många analytiker alltså hävdat att värderingen backat till en nivå kring 400 miljarder kronor (50 miljarder dollar). Siffrorna för andra kvartalet har dock fått många att vädra morgonluft.

Shervin Pishevar, en tidig investerare i Uber, har exempelvis erbjudit delägaren Benchmark Capital att köpa merparten av deras aktier till värderingsnivån från den senaste rundan, skriver Techcrunch. Källor till tidningen hävdar även att Benchmark tackat nej till erbjudandet.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera