Hoppa till innehållet

Trots Swish – bankerna satsar på automater

Trots att allt fler betalar med kort eller Swish satsar Bankomat AB på nya kontantautomater. Målet är 80 nya kontantcenter runt om i landet före årets slut.

En kund stoppar in ett kort i en bankomat. Foto: TT
En kund stoppar in ett kort i en bankomat. Foto: TTFoto: TT

"Det är många som fortfarande vill hantera sedlar", säger Bankomats kommunikationsansvariga Johanna Holst.

Antalet uttagsautomater har minskat i landet, i takt med att bankkontoren blir färre. Men att det blir längre till närmaste bankkontor betyder också att det har blivit svårare för personer att hantera sina kontanter. Det har ökat pressen på bankerna att se till att kunderna kan sätta in och ta ut pengar.

Läs även: "Om 15 år är Sverige ett kontantlöst samhälle"

Därför satsar bankerna via Bankomat AB på kontantcenter, med automater för både uttag och insättning av sedlar. Sedan ett år tillbaka har 50 kontantcenter etablerats i landet och fler är på väg.

"Målet är att ha ett 80-tal klara slutet av 2017 och det är en målsättning vi ser ut att klara av. Vi etablerar i hög takt", säger Joanna Holst.

Men är det då rätt satsning, när Sverige i rask takt går mot det kontantlösa samhället? Kortbetalning och mobiltjänsten Swish har för många ersatt sedlarna i plånboken.

"Vi ser att det finns absolut ett behov av våra automater, speciellt nu i takt med att bankkontoren i hög grad slutar med kontanthantering", säger Johanna Holst.

I stället för att som tidigare lägga automaterna i anslutning till en bank placeras de nu i gallerior, resecentra och andra platser där människor rör sig.

"Det kanske är så i framtiden att man inte har en kontantautomat runt hörnet utan att man åker till sin närmste galleria eller centralort för att sköta de kontantärenden man har", säger Johanna Holst.

I många av de gallerior som nu får kontantcenter blir det alltså möjligt att även sätta in pengar. Men de nya insättningsautomaterna är främst till för privatkunder. Butiksägare som hoppas slippa långa resor för att sätta in dagskassan blir kanske besvikna. Enstaka banker erbjuder sina företagskunder att använda automaterna, men långt ifrån alla, upplyser Johanna Holst.

Läs mer: Swishade fel  – mottagaren åtalas

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera