Telefonboksappen Truecaller (NTL) fortsätter blöda stora pengar, kunde Di Digital avslöja tidigare i dag. År 2015 sammanfattas med en brakförlust på 182,5 Mkr, en siffra mer än dubbelt så hög som året innan.
Samtidigt minskar omsättningen från redan blygsamma 6,7 Mkr till blott 2,8 Mkr. Vid slutet av 2015 hade Truecaller 136,4 Mkr kvar i kassan.
År 2016 är det alltså vinna eller försvinna som gäller för det omtalade startupbolaget. Förutsatt att kostnaderna inte minskar dramatiskt kommer pengarna att vara slut innan år 2016 är över.
Läs även: Truecaller gör jätteförlust på 182 miljoner kronor
Givet Truecallers stora förluster har det länge spekulerats i när bolaget ska behöva fylla på kassan med nytt riskkapital.
I juli 2015 rapporterade sajten Techcrunch att Truecaller var på väg att ta in nära 900 miljoner kronor, på en värdering om ungefär en miljard dollar. Silicon Valley-jättar som Google och Twitter uppgavs båda ha visat intresse för att investera i bolaget.
Sedan blev det tyst. Utåt sett har bolagets ägare aldrig velat kommentera finansieringsplanerna i detalj.
Men nu bekräftar Truecallers medgrundare Alan Mamedi (NTL) att Truecaller förde diskussioner med flera investerare om en ny finansieringsrunda i fjol. Planerna avbröts dock under hösten 2015.
Alla vet att marknaden har förändrats. Det har skett en viss typ av korrigering.
“Man ska alltid vara ute på marknaden och känna av. Vi kollade hur läget såg ut, för att se om det fanns någonting där som var attraktivt. Vi har så klart fört dialog med olika investerare”, säger han.
Di Digital har i flera artiklar rapporterat om det allt hårdare finansieringsklimatet för startupbolag. Särskilt i USA uppges riskkapitalisterna i dag vara betydligt mindre benägna att satsa pengar i snabbväxande bolag som ännu saknar stabila intäkter – det vill säga exakt sådana bolag som Truecaller.
“Alla vet att marknaden har förändrats. Det har skett en viss typ av korrigering. Vi kände då att det inte var rätt läge att ta in kapital”, fortsätter Alan Mamedi.
“Vi valde att fortsätta vidare utan det. Vi har heller inte haft något desperat behov av att fylla på kassan”, säger han.
När tog ni det beslutet?
“Det var tredje kvartalet, säg under hösten 2015”, säger Alan Mamedi.
“Det finns två faktorer som man tittar på idag: Har bolaget en extrem tillväxt, och har bolaget en affärsmodell som är bevisad och som kan skala upp. Kollar man på hur Truecaller såg ut för ett år sedan så bockade vi definitivt av den första boxen, men vi hade inte sjösatt den andra”, fortsätter han.
Nu måste alltså Truecaller ta sig till svarta siffror på egen hand. Nyligen sjösatte bolaget en ny intäktsmodell som kretsar kring riktade reklambudskap. Den är tänkt att ersätta Truecallers tidigare affär, som byggt på en betald premiumversion av appen.
Alan Mamedi vill inte ge några prognoser för 2016, men han hävdar bestämt att Truecaller kommer kunna nå lönsamhet innan pengarna i kassan tar slut.
“Just nu finns inget behov av att ta in externt kapital. Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har. Vi expanderar dessutom fortfarande och vi har ett antal roller som vi behöver fylla”, fortsätter han.
Enligt den senaste årsredovisningen äger grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam 12 procent var av Truecaller. Bolagets största ägare är riskkapitalbolaget Sequoia, som äger 25 procent av aktierna. Riskkapitalbolagen Kleiner Perkins Caulfield & Buyers, Open Ocean och Atomico äger 12 procent respektive 9 procent och 8 procent av bolaget.
Mer om Truecallers mardrömsresultat i veckans Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/truecallersmardromsresultatochkingshemligastartup-investering
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.