Hoppa till innehållet

Truecaller backade från mer riskkapital i fjol

Det kärva läget på den amerikanska riskkapitalmarknaden fick Truecaller att avbryta sina planer på att ta in ny finansiering i fjol, avslöjar grundaren Alan Mamedi i en intervju med Di Digital.

Truecallers grundare Nami Zarringhalam (till vänster) och Alan Mamedi.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam (till vänster) och Alan Mamedi.Foto: Oskar Omne

Telefonboksappen Truecaller (NTL) fortsätter blöda stora pengar, kunde Di Digital avslöja tidigare i dag. År 2015 sammanfattas med en brakförlust på 182,5 Mkr, en siffra mer än dubbelt så hög som året innan. 

Samtidigt minskar omsättningen från redan blygsamma 6,7 Mkr till blott 2,8 Mkr. Vid slutet av 2015 hade Truecaller 136,4 Mkr kvar i kassan.

År 2016 är det alltså vinna eller försvinna som gäller för det omtalade startupbolaget. Förutsatt att kostnaderna inte minskar dramatiskt kommer pengarna att vara slut innan år 2016 är över.

Läs även: Truecaller gör jätteförlust på 182 miljoner kronor

Givet Truecallers stora förluster har det länge spekulerats i när bolaget ska behöva fylla på kassan med nytt riskkapital.

I juli 2015 rapporterade sajten Techcrunch att Truecaller var på väg att ta in nära 900 miljoner kronor, på en värdering om ungefär en miljard dollar. Silicon Valley-jättar som Google och Twitter uppgavs båda ha visat intresse för att investera i bolaget.

Sedan blev det tyst. Utåt sett har bolagets ägare aldrig velat kommentera finansieringsplanerna i detalj.

Men nu bekräftar Truecallers medgrundare Alan Mamedi (NTL) att Truecaller förde diskussioner med flera investerare om en ny finansieringsrunda i fjol. Planerna avbröts dock under hösten 2015.

 

Alla vet att marknaden har förändrats. Det har skett en viss typ av korrigering. 

 

“Man ska alltid vara ute på marknaden och känna av. Vi kollade hur läget såg ut, för att se om det fanns någonting där som var attraktivt. Vi har så klart fört dialog med olika investerare”, säger han.

Di Digital har i flera artiklar rapporterat om det allt hårdare finansieringsklimatet för startupbolag. Särskilt i USA uppges riskkapitalisterna i dag vara betydligt mindre benägna att satsa pengar i snabbväxande bolag som ännu saknar stabila intäkter – det vill säga exakt sådana bolag som Truecaller.

“Alla vet att marknaden har förändrats. Det har skett en viss typ av korrigering. Vi kände då att det inte var rätt läge att ta in kapital”, fortsätter Alan Mamedi.

“Vi valde att fortsätta vidare utan det. Vi har heller inte haft något desperat behov av att fylla på kassan”, säger han.

När tog ni det beslutet?

“Det var tredje kvartalet, säg under hösten 2015”, säger Alan Mamedi.

“Det finns två faktorer som man tittar på idag: Har bolaget en extrem tillväxt, och har bolaget en affärsmodell som är bevisad och som kan skala upp. Kollar man på hur Truecaller såg ut för ett år sedan så bockade vi definitivt av den första boxen, men vi hade inte sjösatt den andra”, fortsätter han.

Nu måste alltså Truecaller ta sig till svarta siffror på egen hand. Nyligen sjösatte bolaget en ny intäktsmodell som kretsar kring riktade reklambudskap. Den är tänkt att ersätta Truecallers tidigare affär, som byggt på en betald premiumversion av appen.

Alan Mamedi vill inte ge några prognoser för 2016, men han hävdar bestämt att Truecaller kommer kunna nå lönsamhet innan pengarna i kassan tar slut.

“Just nu finns inget behov av att ta in externt kapital. Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har. Vi expanderar dessutom fortfarande och vi har ett antal roller som vi behöver fylla”, fortsätter han.

Enligt den senaste årsredovisningen äger grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam 12 procent var av Truecaller. Bolagets största ägare är riskkapitalbolaget Sequoia, som äger 25 procent av aktierna. Riskkapitalbolagen Kleiner Perkins Caulfield & Buyers, Open Ocean och Atomico äger 12 procent respektive 9 procent och 8 procent av bolaget.


Mer om Truecallers mardrömsresultat i veckans Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/truecallersmardromsresultatochkingshemligastartup-investering

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera