Hoppa till innehållet

Truecaller om framtiden: ”Vi står på egna ben”

Riskkapitalet kunde gjort Truecaller till nästa svenska unicorn. I stället tvingades telefonboksappen byta kurs och börja tjäna pengar. Nu talar grundarna ut om framtiden – och om sin nya betaltjänst.

Truecallers två grundare, Nami Zarringhalam (tv) och Alan Mamedi, på huvudkontoret i Stockholm.
Truecallers två grundare, Nami Zarringhalam (tv) och Alan Mamedi, på huvudkontoret i Stockholm.Bild: Hampus Andersson

Mot slutet av 2015 befann sig Truecaller (NTL) vid ett av internetsektorns klassiska vägskäl.

Telefonboksappen sysselsatte 100 personer, hade 200 miljoner användare och vilade på en bädd av 600 miljoner kronor i riskkapital. Men intäkterna var nästan obefintliga och under året hade verksamheten gått med mer än 180 Mkr i förlust.

”Det fanns en viss osäkerhet kring hur mycket pengar man egentligen kunde tjäna på våra användare”, säger Nami Zarringhalam (NTL), en av bolagets grundare, i dag.

Bara ett halvår tidigare hade Truecaller ryktats leta riskkapital till en värdering på över 1 miljard dollar. Profiler inom den svenska techsektorn gick händelserna i förväg och utnämnde appbolaget till Sveriges sjunde unicorn, efter bolag som Spotify (NTL) och Klarna (NTL).

Så blev det inte. I stället drog sig Truecaller tillbaka från riskkapitalmarknaden. De cirka 100 anställda blev 75. Sedan man för ett år sedan nådde 250 miljoner användare har bolaget inte skyltat med någon ny siffra offentligt.

Vi ser detta som ett första steg mot att bygga en kommunikationsplattform

När grundarna Nami Zarringhalam och Alan Mamedi (NTL) nu återigen gläntar på dörren pratar de om en ny, mer trogen kundkrets. I stället för antalet totala användare hänvisar de till användare som är aktiva varje månad. Av dem har Truecaller i dag fler än 100 miljoner.

Det var dit Truecaller vände sig i januari 2016. Då sålde bolaget sin första annons. Fjolåret gav intäkter på sammanlagt 50 Mkr, säger grundarna i intervjun med Di Digital.

”Vi har gått från att vara ett VC-backat bolag till att stå på egna ben”, säger vd:n Alan Mamedi.

Foto: Hampus Andersson

På tisdagen befinner sig Truecallers grundare i Delhi. 65 procent av bolagets användare finns i Indien. Det är dit bolaget i första hand vänder sig i samband med större lanseringar.

Denna gång slår Truecaller ihop sina två appar till en. I Truecaller 8 kan användarna ringa, skicka meddelanden och snabbt dela med sig av sin platsinformation eller humör via det bolaget kallar Truecaller Flash.

Läs mer: Tommy Jacobson: ”Truecallers omställning imponerar”

Man presenterar också ett samarbete med Google Duo, internetjättens app för videosamtal, vars teknik ska kunna integreras i den svenskutvecklade appen.

Samarbetet ger en fingervisning om vart Truecaller är på väg.

”Vi ser detta som ett första steg mot att bygga en kommunikationsplattform som gör det möjligt för andra att bygga tjänster kring Truecaller”‚ säger Alan Mamedi.


 Fakta: Truecaller

* Grundades 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

* Kommunikationsappen har i dag 100 miljoner användare som är aktiva varje månad.

* Sequoia Capital, som bland annat investerade tidigt i Youtube, ägde vid slutet av 2015 25 procent av bolaget. Grundarduon ägde då 12 procent var.

* På tisdagen lanseras Truecaller 8, med stöd för nya chattfunktioner och, för indiska användare, en betaltjänst som liknar Swish.


I samband med lanseringen presenterar Truecaller även en betalningslösning ihop med den indiska storbanken ICICI, en sorts indiskt Swish där Truecaller säkerställer att användarna skickar pengar till rätt person.

Digitala pengar blev högaktuella i Indien i höstas. Då tog den indiska staten plötsligt 86 procent av landets kontanter ur cirkulation för att motverka korruption. I tumultet som har följt har Truecaller sett en möjlighet att hjälpa småföretag att ta betalt.

Truecaller är inte ensamma om att koppla på fler tjänster i sin kommunikationsapp. Den kanske tydligaste förlagan är Wechat, den kinesiska chat-appen som i dag erbjuder sina över 800 miljoner användare såväl betalningar som taxibokning och matleveranser.

Truecallers betalningar är gratis för användaren, men vid transaktioner till exempelvis frisörer eller mobiloperatörer för den som fyller på sitt kontantkort tar bolaget en andel.

”I Indien handlar det om volymer och inte intäkten per transaktion”, säger Nami Zarringhalam.

Foto: Hampus Andersson

Truecaller är inte lönsamt än. Men man räknar med att gå med vinst på månadsbasis under 2017 även om helåret kan sluta med röda siffror.

Vi behöver inte resa mer pengar

Samtidigt vill bolaget öka antalet anställda från dagens 90 till mellan 110 och 120. En femtedel av personalstyrkan kommer vid årets slut att finnas i Delhi och Bangalore. Intäkterna ska i år öka till minst 100 Mkr, säger grundarna.

Efter finansprofilen Tommy Jacobssons storköp av optioner som konverterades till aktier och Inbox Capitals investering, är riskkapital inte längre en nödvändighet.

Läs mer: Sveriges mäktigaste tech-investerare: Martin Wattin 

”Bolaget är i så pass bra skick finansiellt att vi inte behöver resa mer pengar. Organisationen och intäkterna kommer att växa”, säger Alan Mamedi.

Är ni ute och reser kapital?

”Nej. Vi behöver inte det.”

Ni kommer inte att ta in kapital?

”Det finns inga planer på att ta in kapital. Sedan vet man aldrig. Det kanske dyker upp en möjlighet för oss att göra en strategisk investering, uppköp av något bolag eller vad det nu kan vara. Då får man kika på det.”

Intervju: Avanzas vd Martin Tivéus om framtiden för fintech

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera