Hoppa till innehållet

Truecaller ställer om till lönsamhet

Truecaller är ett av Sveriges mest hajpade startupbolag, trots att de knappt tjänar en krona. Men nu avslöjar grundaren Nami Zarringhalam att bolaget ställer om för att nå lönsamhet. 

Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.

Truecallers telefonboksapp håller på att erövra världen. Bolaget räknar med att i år passera 300 miljoner användare, jämfört med 100 miljoner användare i fjol. 

Vinst har däremot varit ett främmande ord för bolaget. Truecallers senaste bokslut visade en omsättning om 6,7 miljoner kronor och en förlust på 84 miljoner kronor. I och med att Truecaller i fjol tog in 430 miljoner kronor i riskkapital har förlusterna dock inte setts som något problem. Dessutom ryktas Truecaller vara på väg att ta in ytterligare riskkapital under hösten.

Trots det har bolagets grundare nu bestämt sig för att de ska ställa om Truecaller till lönsamhet. 

"Vi har fokuserat på tillväxt men det kommande året kommer att vara avgörande för oss då vi skiftar över till lönsamhet", sa grundaren och bolagets tekniska chef Nami Zarringhalam i veckan, på eventet Startup Grind i Stockholm. 

Eftersom Truecaller har gott om pengar i kassan och en kraftig användartillväxt finns inte något uppenbart skäl till att omställningen kommer just nu. Enligt Nami Zarringhalam handlar beslutet om att det är grundarnas vilja att driva ett lönsamt bolag.

"Jag och Alan (Mamedi) vill ta det här steget. Vi vill driva ett lönsamt bolag som tjänar pengar åt våra aktieägare", säger han till Di Digital. 

Enligt Nami Zarringhalam har arbetet med omställningen redan hunnit en bit på vägen.

"Rent mentalt är vi redan där. Vi vill ta det här steget. Vi har visat att vi kan tillväxt nu ska vi visa att vi också kan växa med lönsamhet", säger han. 

 

Vi har visat att vi kan tillväxt nu ska vi visa att vi också kan växa med lönsamhet.

 

Truecaller har den senaste tiden släppts flera nya appar. Bolaget har framförallt varit framgångsrikt på Android-telefoner och lanserade i fjol appen Truedialer, som är tänkt att ersätta den vanliga telefonappen.

I somras släppte bolaget dessutom Truemessenger, som ska ersätta telefonens meddelandeapp.

"Vi har mängder av appar som vi loggar in på med vår identitet men trots det så har den app vi använder mest, telefonen, ingen inloggning. Det är logiskt att göra identifikationen enklare där", säger Nami Zarringhalam. 

I samband med att Apple släppte sitt nya operativsystem Ios9 lanserade Truecaller också en funktion som gör att Truecallers nummerpresentatör nu kan kopplas ihop med den vanliga telefon-appen.

Samtliga nya appar fyller samma grundläggande funktion: De knyter ihop Truecallers enorma databas över telefonnummer och kan ses som ett steg mot att bli "världens telefonbok". 

Exakt hur Truecaller ska ställa om verksamheten för att nå lönsamhet det kommande året är inte känt. Bolaget har sedan tidigare experimenterat både med annonsering och betaltjänster. 

"Vi har folk som jobbar på det internt. Vi har gjort vår research och kommer även att lansera två nya produkter snart", säger Nami Zarringhalam. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera