Telefonbokstjänsten Truecaller är ett av Sveriges mest omtalade startup-bolag. Nu släpper bolaget nya tillväxtsiffror – och klart är att det går undan för det snabbväxande bolaget.
Truecaller passerade nyligen 200 miljoner registrerade användare, skriver bolaget i ett blogginlägg. På bara 10 månader har bolaget alltså adderat 100 miljoner nya användare till sin tjänst.
Det återstår dock att se om tillväxttakten är tillräcklig för att nå det sedan tidigare uttalade målet om 300 miljoner användare innan slutet på 2015.
Klart är också att vinstsiffrorna fortfarande lyser med sin frånvaro. Truecallers senaste bokslut visade en omsättning om 6,7 miljoner kronor och en förlust på 84 miljoner kronor.
I och med att Truecaller i fjol tog in 430 miljoner kronor i riskkapital har förlusterna dock inte setts som något problem. Dessutom ryktas Truecaller vara på väg att ta in ytterligare riskkapital under hösten.
I en intervju med Di Digital berättade Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam att planen nu är att ställa om mot lönsamhet.
"Vi har fokuserat på tillväxt men det kommande året kommer att vara avgörande för oss då vi skiftar över till lönsamhet", sa Nami Zarringhalam.
"Jag och Alan (Mamedi) vill ta det här steget. Vi vill driva ett lönsamt bolag som tjänar pengar åt våra aktieägare", fortsatte han.
De nya användarsiffrorna släpps i samband med den nya funktionen "tagging".
Den låter Truecallers användare märka upp telefonummer i särskilda kategorier, till exempel bank och finans, nattliv eller restauranger, och är ett försök att ytterligare bättra på de enorma informationsmängder som finns i bolagets nummerlistor.
Läs även: Vad blir nästa miljardaffär? Här är bolagen som kan gå i Kings fotspår