Hoppa till innehållet

Truecaller växer så det knakar - nu över 200 miljoner användare

På bara tio månader har telefonbokstjänsten Truecaller dubblat antalet användare och når nu över 200 miljoner människor. 

Telefonbokstjänsten Truecaller är ett av Sveriges mest omtalade startup-bolag. Nu släpper bolaget nya tillväxtsiffror – och klart är att det går undan för det snabbväxande bolaget. 

Truecaller passerade nyligen 200 miljoner registrerade användare, skriver bolaget i ett blogginlägg. På bara 10 månader har bolaget alltså adderat 100 miljoner nya användare till sin tjänst. 

Det återstår dock att se om tillväxttakten är tillräcklig för att nå det sedan tidigare uttalade målet om 300 miljoner användare innan slutet på 2015. 

Klart är också att vinstsiffrorna fortfarande lyser med sin frånvaro. Truecallers senaste bokslut visade en omsättning om 6,7 miljoner kronor och en förlust på 84 miljoner kronor. 

I och med att Truecaller i fjol tog in 430 miljoner kronor i riskkapital har förlusterna dock inte setts som något problem. Dessutom ryktas Truecaller vara på väg att ta in ytterligare riskkapital under hösten.

I en intervju med Di Digital berättade Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam att planen nu är att ställa om mot lönsamhet.  

"Vi har fokuserat på tillväxt men det kommande året kommer att vara avgörande för oss då vi skiftar över till lönsamhet", sa Nami Zarringhalam. 

"Jag och Alan (Mamedi) vill ta det här steget. Vi vill driva ett lönsamt bolag som tjänar pengar åt våra aktieägare", fortsatte han. 

De nya användarsiffrorna släpps i samband med den nya funktionen "tagging".

Den nya tjänsten tagging låter Truecaller-användare märka upp telefonnummer i kategorier som bank och finans eller restauranger och nattliv. Foto: Truecaller.

Den låter Truecallers användare märka upp telefonummer i särskilda kategorier, till exempel bank och finans, nattliv eller restauranger, och är ett försök att ytterligare bättra på de enorma informationsmängder som finns i bolagets nummerlistor.

Läs även: Vad blir nästa miljardaffär? Här är bolagen som kan gå i Kings fotspår

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera