Hoppa till innehållet

Truecallers jätteförlust: 182 miljoner

Telefonboksappen Truecaller redovisar en förlust på 182,5 miljoner kronor för helåret 2015. Siffran är mer än dubbelt så hög som i fjol. “Vi investerade kraftigt under året”, säger grundaren Alan Mamedi till Di Digital.

Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.
Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.

Telefonboksappen Truecaller (NTL) har på kort tid blivit ett av Sveriges mest omskrivna startupbolag. Företaget har på kort tid lyckats samla ihop över 250 miljoner användare världen över, med särskilt starka fästen såväl i Sverige och skandinavien som i Indien. 

Bolaget har tagit in nära 600 Mkr i riskkapital från namnkunniga investerare som Sequoia och Atomico, enligt data från nordictechlist.com

Men intäkterna har hela tiden lyst med sin frånvaro. År 2014 redovisade bolaget en omsättning på blott 6,7 Mkr och gjorde samtidigt en förlust på 84 Mkr

Nu läggs ännu ett år med enorma förluster till handlingarna.

För helåret 2015 redovisar Truecaller en förlust på hisnande 182,5 Mkr, enligt årsredovisningen. Siffran är alltså mer än dubbelt så hög som året innan.

Samtidigt sjunker den redan blygsamma omsättningen till 2,8 Mkr, ned från 6,7 Mkr i fjol. 

“Vi investerade kraftigt under året i att bygga en skalbar och långsiktig affärsmodell, rekrytering och tillväxt i nya marknader”, säger Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi. 

Han förklarar den sjunkande omsättningen med att bolaget befunnit sig i en övergångsperiod, där den gamla intäktsmodellen baserad på premiumabonnemang ersatts av en ny, reklamfinansierad modell.

I Truecaller kassa fanns vid slutet av året 136,4 Mkr, ned från drygt 313 Mkr i fjol.  

Givet att Truecaller fortsätter att bränna pengar i samma takt som idag, kommer bolaget alltså ha tomt i kassan innan 2016 är över. 

Trots det säger Alan Mamedi att det inte finns några planer på att ta in ytterligare finansiering. 

“Just nu finns inget behov av att ta in externt kapital. Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har. Vi expanderar dessutom fortfarande och vi har ett antal roller som vi behöver fylla”, säger han.

Foto:

Truecaller har tagit in nära 600 Mkr i finansiering från bland andra Sequoia och Atomico. Data och grafik från nordictechlist.com.

Vid årets slut sysselsatte Truecaller 93 personer i Sverige, enligt årsredovisningen. 64,9 Mkr gick åt till personalkostnader, en siffra som mer än fördubblats jämfört med 2014. 

Under året är planen att få Truecaller att röra sig mot svarta siffror. Tidigare i våras kunde Di Digital berätta att Truecaller lanserar en ny affärsmodell, som bygger på reklam anpassad för den som ringer med appen. 

”Vi kommer att visa annonser exakt när det är relevant för användaren. När till exempel Uber ringer dig kan du få reklam för ett taxibolag som kanske är billigare”, sa Alan Mamedi i en tidigare intervju med Di Digital.

Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har. 

Den nya reklamplattformen har nu gradvis lanserats på vissa marknader, säger Alan Mamedi. Han vill dock inte avslöja några faktiska siffror. 

“Det lilla jag kan säga är att vi har börjat lansera med några större partner. Det tar tid, det kan ju ta flera år såklart, men de initiala siffrorna är väldigt positiva”, säger Alan Mamedi.  

Kommer Truecaller att vara ett lönsamt bolag vid slutet av 2016?

"Det kan jag inte kommentera. Men rent ekonomiskt är vi väldigt hälsosamma", säger han. 

Mer om Truecallers mardrömsresultat i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/truecallersmardromsresultatochkingshemligastartup-investering

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera