Telefonboksappen Truecaller (NTL) har på kort tid blivit ett av Sveriges mest omskrivna startupbolag. Företaget har på kort tid lyckats samla ihop över 250 miljoner användare världen över, med särskilt starka fästen såväl i Sverige och skandinavien som i Indien.
Bolaget har tagit in nära 600 Mkr i riskkapital från namnkunniga investerare som Sequoia och Atomico, enligt data från nordictechlist.com.
Men intäkterna har hela tiden lyst med sin frånvaro. År 2014 redovisade bolaget en omsättning på blott 6,7 Mkr och gjorde samtidigt en förlust på 84 Mkr.
Nu läggs ännu ett år med enorma förluster till handlingarna.
För helåret 2015 redovisar Truecaller en förlust på hisnande 182,5 Mkr, enligt årsredovisningen. Siffran är alltså mer än dubbelt så hög som året innan.
Samtidigt sjunker den redan blygsamma omsättningen till 2,8 Mkr, ned från 6,7 Mkr i fjol.
“Vi investerade kraftigt under året i att bygga en skalbar och långsiktig affärsmodell, rekrytering och tillväxt i nya marknader”, säger Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi.
Han förklarar den sjunkande omsättningen med att bolaget befunnit sig i en övergångsperiod, där den gamla intäktsmodellen baserad på premiumabonnemang ersatts av en ny, reklamfinansierad modell.
I Truecaller kassa fanns vid slutet av året 136,4 Mkr, ned från drygt 313 Mkr i fjol.
Givet att Truecaller fortsätter att bränna pengar i samma takt som idag, kommer bolaget alltså ha tomt i kassan innan 2016 är över.
Trots det säger Alan Mamedi att det inte finns några planer på att ta in ytterligare finansiering.
“Just nu finns inget behov av att ta in externt kapital. Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har. Vi expanderar dessutom fortfarande och vi har ett antal roller som vi behöver fylla”, säger han.
Vid årets slut sysselsatte Truecaller 93 personer i Sverige, enligt årsredovisningen. 64,9 Mkr gick åt till personalkostnader, en siffra som mer än fördubblats jämfört med 2014.
Under året är planen att få Truecaller att röra sig mot svarta siffror. Tidigare i våras kunde Di Digital berätta att Truecaller lanserar en ny affärsmodell, som bygger på reklam anpassad för den som ringer med appen.
”Vi kommer att visa annonser exakt när det är relevant för användaren. När till exempel Uber ringer dig kan du få reklam för ett taxibolag som kanske är billigare”, sa Alan Mamedi i en tidigare intervju med Di Digital.
Vi fokuserar på att investera vidare i den produkt och de människor vi har.
Den nya reklamplattformen har nu gradvis lanserats på vissa marknader, säger Alan Mamedi. Han vill dock inte avslöja några faktiska siffror.
“Det lilla jag kan säga är att vi har börjat lansera med några större partner. Det tar tid, det kan ju ta flera år såklart, men de initiala siffrorna är väldigt positiva”, säger Alan Mamedi.
Kommer Truecaller att vara ett lönsamt bolag vid slutet av 2016?
"Det kan jag inte kommentera. Men rent ekonomiskt är vi väldigt hälsosamma", säger han.
Mer om Truecallers mardrömsresultat i veckans Digitalpodden:
http://embed.acast.com/digitalpodden/truecallersmardromsresultatochkingshemligastartup-investering
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.