Hoppa till innehållet

Trump väntas tillåta företag att sälja vidare webbhistorik

Kongressen har röstat för att amerikansk användardata från webben ska få säljas till annonsörer. Nu är det upp till Donald Trump att underteckna beslutet.

USA:s president Donald Trump och USA:s före detta president Barack Obama.
USA:s president Donald Trump och USA:s före detta president Barack Obama.

Snart kan det bli fritt fram för internetoperatörer att sälja amerikansk användardata till annonsörer. Både representanthuset och senaten har röstat för att ta bort FFC:s ett år gamla regler som stoppade det utan medgivande från användarna. Nu är det upp till Trump att underteckna beslutet. Det framgår av en artikel i Recode.

Den amerikanska kongressen har röstat för att ta bort regler som infördes före ett år sedan av FCC för att skydda integriteten på internet.

En knapp majoritet; 215 mot 205, främst republikaner, röstade för att ta bort regler som kräver att internetleverantörer först måste ha tillstånd från kunderna för att samla in privata data som webbhistorik och sprida till tredje part, som till exempel annonsörer.

För bara några dagar sedan röstade även senaten mot FCC:s regler. Trump förväntas underteckna beslutet.

En av dem som ville ha kvar reglerna för att skydda integriteten var den förre demokratiska talmannen Nancy Pelosi som anklagat republikanerna för att sälja ut det amerikanska folkets värdighet.

FCC står för Federal Communications Commission som bland annat bestämmer vad som får eller inte får sändas på tv.

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera