Annons
Trustbuddys nya ledningsgrupp som avslöjade fifflet i bolaget. John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal.

Trustbuddys vd: "En planerad bluff ligger bakom"

Så ska artificiell intelligens göra våra möten mer produktiva SPONSRAT AV Ricoh

Thord D. Hedengren bloggar om hur tekniken påverkar våra liv.

Blogg: Hur smart är det med smarta knappar?

Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud.

Kommentar: "Så vill bankerna ta kontrollen över blockkedjan"

Bonnie Roupé, grundare av den kinesiska gravidappen Bonzun. Foto: Jesper Frisk

Hennes kinesiska gravidapp vill ta in 100 miljoner kronor

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Trustbuddys vd: "En planerad bluff ligger bakom"

Trustbuddys nya ledningsgrupp som avslöjade fifflet i bolaget. John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal.
Trustbuddys nya ledningsgrupp som avslöjade fifflet i bolaget. John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal.
Det var inget misstag som låg bakom att 44 miljoner av kundernas pengar försvann från Trustbuddy och att bolaget nu tvingats ansöka om konkurs. Det säger bolagets vd Philip Mikal.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Trustbuddy har i dag ansökt om konkurs. Bolagets vd sedan en dryg månad tillbaka, Philip Mikal, konstaterar att det var det enda möjliga alternativet. 

"Vi gör det för att försäkra oss om att det blir en ordnad och rättvis process. Oegentligheterna som begåtts är så komplexa att det är svårt att skilja från resten av verksamheten. Eftersom bolaget inte har några pengar är det enda sättet att få till en strukturerad process att sätta bolaget i konkurs", säger han. 

Läs mer: Lånesajten Trustbuddy i konkurs

Det var i samband med att Philip Mikal och den nya ledningen tillträdde som de började gräva i Trustbuddys siffror och it-system och märkte att det saknades 44 miljoner kronor av kundernas pengar. 

"Utredningen har forsatt och fortsätter. Vi har upptäckt att det är mer komplext än vi först anade. Det är inte så att en person har tagit pengarna och stuckit, det är mycket mer ihopflätat", säger Philip Mikal.

Kan det tyda på att det i själva verket är någon typ av misstag som ligger bakom att kundernas pengar försvunnit?

"Det är definitivt inget misstag. Det är så här man har byggt upp och drivit verksamheten. Det här pekar snarare mot att man har gjort det extra svårt att upptäcka vad man sysslat med".

Hur då?

"Det har krävt mycket jobb vid upprepade tillfällen för att upptäcka det här. Det har varit gömt i företaget vilket antagligen innebär att de flesta anställda inte har kunnat ha insyn i vad som skett".

Läs mer: Ekobrottsmyndigheten utreder Trustbuddy

Trustbuddys ledning och styrelse kommer nu att arbeta tillsammans med konkursförvaltaren för att få till en rättvis process.

"Vårt mål är att stötta konkursförvaltaren så gott vi kan. Vi står till hans fulla förfogande", säger Philip Mikal.

Ser du någon chans att Trustbuddys kan fortsätta sin verksamhet genom ett uppköp eller liknande?

"Det är möjligt. Konkursförvaltaren kommer att utreda alla alternativ och om det kommer in seriösa bud så kommer de naturligtvis att övervägas. Så det kan vara så att det finns någon typ av framtid för bolaget, men det kan också vara så att det inte gör det".

Lyssna på Digitalpodden om miljonbluffen i Trustbuddy

http://embed.acast.com/digitalpodden/trustbuddy-harvan-recordedfutureochdrommenomenlaserhyvel

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post