Hoppa till innehållet

Trustbuddys vd: "En planerad bluff ligger bakom"

Det var inget misstag som låg bakom att 44 miljoner av kundernas pengar försvann från Trustbuddy och att bolaget nu tvingats ansöka om konkurs. Det säger bolagets vd Philip Mikal.

Trustbuddys nya ledningsgrupp som avslöjade fifflet i bolaget. John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal.
Trustbuddys nya ledningsgrupp som avslöjade fifflet i bolaget. John Ward, Kevin Albrecht, Chad Mazzola och Philip Mikal.

Trustbuddy har i dag ansökt om konkurs. Bolagets vd sedan en dryg månad tillbaka, Philip Mikal, konstaterar att det var det enda möjliga alternativet. 

"Vi gör det för att försäkra oss om att det blir en ordnad och rättvis process. Oegentligheterna som begåtts är så komplexa att det är svårt att skilja från resten av verksamheten. Eftersom bolaget inte har några pengar är det enda sättet att få till en strukturerad process att sätta bolaget i konkurs", säger han. 

Läs mer: Lånesajten Trustbuddy i konkurs

Det var i samband med att Philip Mikal och den nya ledningen tillträdde som de började gräva i Trustbuddys siffror och it-system och märkte att det saknades 44 miljoner kronor av kundernas pengar. 

"Utredningen har forsatt och fortsätter. Vi har upptäckt att det är mer komplext än vi först anade. Det är inte så att en person har tagit pengarna och stuckit, det är mycket mer ihopflätat", säger Philip Mikal.

Kan det tyda på att det i själva verket är någon typ av misstag som ligger bakom att kundernas pengar försvunnit?

"Det är definitivt inget misstag. Det är så här man har byggt upp och drivit verksamheten. Det här pekar snarare mot att man har gjort det extra svårt att upptäcka vad man sysslat med".

Hur då?

"Det har krävt mycket jobb vid upprepade tillfällen för att upptäcka det här. Det har varit gömt i företaget vilket antagligen innebär att de flesta anställda inte har kunnat ha insyn i vad som skett".

Läs mer: Ekobrottsmyndigheten utreder Trustbuddy

Trustbuddys ledning och styrelse kommer nu att arbeta tillsammans med konkursförvaltaren för att få till en rättvis process.

"Vårt mål är att stötta konkursförvaltaren så gott vi kan. Vi står till hans fulla förfogande", säger Philip Mikal.

Ser du någon chans att Trustbuddys kan fortsätta sin verksamhet genom ett uppköp eller liknande?

"Det är möjligt. Konkursförvaltaren kommer att utreda alla alternativ och om det kommer in seriösa bud så kommer de naturligtvis att övervägas. Så det kan vara så att det finns någon typ av framtid för bolaget, men det kan också vara så att det inte gör det".

Lyssna på Digitalpodden om miljonbluffen i Trustbuddy

http://embed.acast.com/digitalpodden/trustbuddy-harvan-recordedfutureochdrommenomenlaserhyvel

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera