Genombrottet för den privatekonomiska appen Tink låter vänta på sig. I alla fall när det gäller bolagets intäkter.
Årsredovisningen blir inte offentlig förrän om några dagar. Men bolagets vd Daniel Kjellén uppger för Di Digital att omsättningen uppgick till ynka 350 000 kronor under helåret 2014. Detta medan förlusten landade på knappt 12 Mkr.
”Det går enligt plan. Vi fortsätter att växa och utvecklar produkten hela tiden. Vi har över 300 000 registrerade användare i Sverige och tjänsten sprider sig utan att vi marknadsför den”, säger vd Daniel Kjellén som grundade Tink tillsammans med Fredrik Hedberg.
Tjänsten lanserades för två år sedan och toppade snabbt den svenska nedladdningslistan i appbutiken App Store. Redan för ett år sedan hade man 200 000 användare.
Appen hjälper användare att hålla koll på sina utgifter genom att samla information från bankkort, kreditkort och andra former av betalningar.
För ett år sedan tog Tink in 27 Mkr i riskkapital. Bakom investeringen stod Tinks ordförande Nicklas Storåkers, tidigare vd för nätmäklaren Avanza, finansmannen Sven Hagströmer, som är ordförande i Avanza, och danska venture capital-bolaget Sunstone.
I mars i år anslöt sig it-profilen Mattias Miksche till Tink-gänget då han blev rådgivare till Sunstone. Han tilläts då köpa tre aktier som Tink emitterade till ett värde på 122 160 kronor. Det innebär att bolaget värderas till drygt 110 Mkr.
”Vi är väldigt glada att få Mattias som rådgivare, han har fantastisk erfarenhet av att bygga digital tjänster”, säger Daniel Kjellén.
Även Mattias Miksche har en koppling till Avanza då han är ledamot i bolagets styrelse. Miksche är annars främst känd som grundaren bakom klippdocksajten Stardoll, som var tidig med att ta in kapital från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys främsta venture capital-bolag. Miksche har även investerat i mensappen Natural Cycles, fiske-appen Fishbrain samt de numera börsnoterade e-handelssajterna Dustin och Sportamore.
Läs mer: Stardoll-grundare satsar på säkra perioder
Enligt årsredovisningen hade Tink endast 15 Mkr i kassan vid årsskiftet. Detta i ett startupbolag med 12 medarbetare.
Daniel Kjellén är dock inte bekymrad.
”Ska vi ta in mer pengar blir det troligtvis i början på nästa år. Men intäkter ökar. Förlusten kommer att vara mindre i år, även om vi fortfarande anställer folk och investerar mycket i produktutveckling”, säger han och nämner att Tink numera har en tjänst som spårar ID-kapning.
Läs mer: Satsar för att motverka identitetskapning
Annars kommer Tinks intäkter från försäljning av rapporter och undersökningar som generas från detaljerad och anonymiserad användarinformation.
”Vi kan visa hur det går för H&M, demografiskt, geografiskt eller mot en konkurrent. Vi kan se hur det går för Airbnb, jämfört med charterbranschen eller kolla om Apple Music tar användare från Spotify”, förklarar grundaren.
Han hoppas att Tink de närmaste åren ska kunna utnyttja sitt försprång på marknaden och expandera utomlands.
”Vi har suttit med i regeringens referensgrupp för EU:s nya betaltjänstdirektiv (PSD2). Vår business har varit oreglerad tidigare. Men nu sätter EU ner foten och säger att alla banker måste öppna upp sina system för tjänster som Tink. Det är en jordskredsseger för oss som gör det möjlighet att expandera”, säger Daniel Kjellén utan att vilja gå in på fler detaljer än så.