Hoppa till innehållet

Tufft år för Tink

Den privatekonomiska appen Tink redovisar en brakförlust för 2014. Bolaget värderas ändå till 110 Mkr efter investeringar från Sven Hagströmer, Nicklas Storåkers och nu senast it-profilen Mattias Miksche.

Tinks investerare: Niklas Storåkers, Mattias Miksche och Sven Hagströmer
Tinks investerare: Niklas Storåkers, Mattias Miksche och Sven Hagströmer

Genombrottet för den privatekonomiska appen Tink låter vänta på sig. I alla fall när det gäller bolagets intäkter.

Årsredovisningen blir inte offentlig förrän om några dagar. Men bolagets vd Daniel Kjellén uppger för Di Digital att omsättningen uppgick till ynka 350 000 kronor under helåret 2014. Detta medan förlusten landade på knappt 12 Mkr.

”Det går enligt plan. Vi fortsätter att växa och utvecklar produkten hela tiden. Vi har över 300 000 registrerade användare i Sverige och tjänsten sprider sig utan att vi marknadsför den”, säger vd Daniel Kjellén som grundade Tink tillsammans med Fredrik Hedberg.

Tjänsten lanserades för två år sedan och toppade snabbt den svenska nedladdningslistan i appbutiken App Store. Redan för ett år sedan hade man 200 000 användare.

Appen hjälper användare att hålla koll på sina utgifter genom att samla information från bankkort, kreditkort och andra former av betalningar.

För ett år sedan tog Tink in 27 Mkr i riskkapital. Bakom investeringen stod Tinks ordförande Nicklas Storåkers, tidigare vd för nätmäklaren Avanza, finansmannen Sven Hagströmer, som är ordförande i Avanza, och danska venture capital-bolaget Sunstone.

I mars i år anslöt sig it-profilen Mattias Miksche till Tink-gänget då han blev rådgivare till Sunstone. Han tilläts då köpa tre aktier som Tink emitterade till ett värde på 122 160 kronor. Det innebär att bolaget värderas till drygt 110 Mkr.

”Vi är väldigt glada att få Mattias som rådgivare, han har fantastisk erfarenhet av att bygga digital tjänster”, säger Daniel Kjellén.

Även Mattias Miksche har en koppling till Avanza då han är ledamot i bolagets styrelse. Miksche är annars främst känd som grundaren bakom klippdocksajten Stardoll, som var tidig med att ta in kapital från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys främsta venture capital-bolag. Miksche har även investerat i mensappen Natural Cycles, fiske-appen Fishbrain samt de numera börsnoterade e-handelssajterna Dustin och Sportamore.

Läs mer: Stardoll-grundare satsar på säkra perioder

Enligt årsredovisningen hade Tink endast 15 Mkr i kassan vid årsskiftet. Detta i ett startupbolag med 12 medarbetare.

Daniel Kjellén är dock inte bekymrad.

”Ska vi ta in mer pengar blir det troligtvis i början på nästa år. Men intäkter ökar. Förlusten kommer att vara mindre i år, även om vi fortfarande anställer folk och investerar mycket i produktutveckling”, säger han och nämner att Tink numera har en tjänst som spårar ID-kapning.

Läs mer: Satsar för att motverka identitetskapning

Annars kommer Tinks intäkter från försäljning av rapporter och undersökningar som generas från detaljerad och anonymiserad användarinformation.

”Vi kan visa hur det går för H&M, demografiskt, geografiskt eller mot en konkurrent. Vi kan se hur det går för Airbnb, jämfört med charterbranschen eller kolla om Apple Music tar användare från Spotify”, förklarar grundaren.

Han hoppas att Tink de närmaste åren ska kunna utnyttja sitt försprång på marknaden och expandera utomlands.

”Vi har suttit med i regeringens referensgrupp för EU:s nya betaltjänstdirektiv (PSD2). Vår business har varit oreglerad tidigare. Men nu sätter EU ner foten och säger att alla banker måste öppna upp sina system för tjänster som Tink. Det är en jordskredsseger för oss som gör det möjlighet att expandera”, säger Daniel Kjellén utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera