Hoppa till innehållet

Tufft börsår för e-handelsbolag

Trots starka tillväxtsiffror för branschen har tre av börsens fyra e-handelsbolag backat rejält på börsen det senaste året. Samtidigt har e-handelsbolag som Hellofresh, Ellos och Royal Design skjutit upp sina noteringsplaner.

Qliro, Dustin och Mat.se gick alla sämre än börsens huvudindex de senaste 12 månaderna. Men Sportamore lyfte till nya höjder efter en stark rapport i fredags.
Qliro, Dustin och Mat.se gick alla sämre än börsens huvudindex de senaste 12 månaderna. Men Sportamore lyfte till nya höjder efter en stark rapport i fredags.

E-handeln spås växa med 16 procent till 58 miljarder kronor i år, enligt HUI Research. Men den starka tillväxten är ingen garanti för framgång. En hastig blick på börsens e-handelsbolag visar tvärtom på stora kursnedgångar det senaste året.

Mest dramatisk är nedgången för Qliro, Kinneviks gamla e-handelskoncern, vars börsvärde halverats till 1,2 miljarder kronor de senaste 12 månaderna.

I sin senaste kvartalsrapport redovisade Qliro en förlust före skatt på hela 51 Mkr och bekräftade att dotterbolaget Nelly varslar 35 medarbetare. Bolaget har tidigare sagt upp personal på dotterbolagen Gymgrossisten och Cdon.com.

Royal Design har ett starkt varumärke och skulle passa bra på börsen.

Analytiker som Di talat med menar att Qliros ledning haft svårt med avvägningen mellan tillväxt och resultat. Vidare har man inte lyckats skapa tillräckliga synergier mellan bolagen, vilket fått många att ifrågasätta hela idén med koncernstrukturen.

Störst bland börsens e-handlare är Dustin Group, som säljer datorer och annan hårdvara till privatpersoner, företag och offentlig sektor. Bolaget är lönsamt, expanderar i Finland och redovisade i fredags en kvartalsrapport över förväntan. Aktien steg något. Men börsvärdet har ändå backat med 16 procent de senaste 12 månaderna till 4,4 miljarder kronor.

Börsens två mindre e-handlare utvecklas i olika riktningar. Sportklädesförsäljaren Sportamore steg med närmare 20 procent på börsen i fredags sedan man vänt en förlust till en mager vinst för första kvartalet. Bolagets intäkter ökade samtidigt med 39 procent till 145 Mkr. De senaste 12 månaderna har Sportamore därmed sett sitt börsvärde stiga med närmare 40 procent till knappt 440 Mkr de senaste 12 månaderna.

Läs mer: Sportamore vänder till vinst – rusar på börsen

Livsmedelsbolaget Mat.se har dock haft svårare att övertyga, trots att omsättningen växte med 69 procent till 204 Mkr i fjol. Bolagets börsvärde har backat med 25 procent till 160 Mkr de senaste 12 månaderna.

I kulisserna står den tyska e-handelsjätten Zalando, med svenska Kinnevik som största ägare, som en slags guldstandard för branschen. Bolaget omsatte 27 miljarder kronor i fjol och hade över en miljard i vinst. Ändå har aktien backat med 4 procent de senaste 12 månaderna på Frankfurtbörsen.

Tre av Stockholmsbörsens fyra e-handelsbolag går sämre än huvudindex. Även tyska jätten Zalando backar. Undantaget är lilla Sportamore som lyfte efter en stark rapport i fredags.

Nedgångarna ser ut att ha haft en avskräckande effekt på e-handelsbolagen på väg mot börsen. I november i fjol sköt Rocket Internet, även de med Kinnevik som delägare, upp noteringen av matkassebolaget Hellofresh. Samma sak hände med heminredningsbolaget Royal Design, som tidigare hoppats på en notering före jul.

”Royal Design har ett starkt varumärke och skulle passa bra på börsen. Men under hösten har bolaget fokuserat på att bygga ut sitt centrallager i Orrefors efter köpet av konkurrenten Rum 21”, säger Henrik Aspén, partner på Verdane som är storägare i bolaget.

Han tänka sig en börsnotering i framtiden, dock tidigast 2017.

Även e-handelsjätten Ellos har skjutit upp sina noteringsplaner, enligt uppgift. Huvudägaren Nordic Capital vill dock inte kommentera detta.

Ett annat tecken i tiden är att privatägda Fyndiq, ett slags Ullared på nätet, nyligen avbröt sin expansion i Tyskland och återlämnade 100 Mkr i riskkapital till sin investerare Northzone.

Läs mer: Fyndiqs vinstpanik – ger tillbaka 100 Mkr i riskkapital

”Med den nya strategin ska vi driva mot lönsamhet”, sa Fyndiqs vd Dinesh Nayar till Di för ett par veckor sedan.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera