E-handeln spås växa med 16 procent till 58 miljarder kronor i år, enligt HUI Research. Men den starka tillväxten är ingen garanti för framgång. En hastig blick på börsens e-handelsbolag visar tvärtom på stora kursnedgångar det senaste året.
Mest dramatisk är nedgången för Qliro, Kinneviks gamla e-handelskoncern, vars börsvärde halverats till 1,2 miljarder kronor de senaste 12 månaderna.
I sin senaste kvartalsrapport redovisade Qliro en förlust före skatt på hela 51 Mkr och bekräftade att dotterbolaget Nelly varslar 35 medarbetare. Bolaget har tidigare sagt upp personal på dotterbolagen Gymgrossisten och Cdon.com.
Royal Design har ett starkt varumärke och skulle passa bra på börsen.
Analytiker som Di talat med menar att Qliros ledning haft svårt med avvägningen mellan tillväxt och resultat. Vidare har man inte lyckats skapa tillräckliga synergier mellan bolagen, vilket fått många att ifrågasätta hela idén med koncernstrukturen.
Störst bland börsens e-handlare är Dustin Group, som säljer datorer och annan hårdvara till privatpersoner, företag och offentlig sektor. Bolaget är lönsamt, expanderar i Finland och redovisade i fredags en kvartalsrapport över förväntan. Aktien steg något. Men börsvärdet har ändå backat med 16 procent de senaste 12 månaderna till 4,4 miljarder kronor.
Börsens två mindre e-handlare utvecklas i olika riktningar. Sportklädesförsäljaren Sportamore steg med närmare 20 procent på börsen i fredags sedan man vänt en förlust till en mager vinst för första kvartalet. Bolagets intäkter ökade samtidigt med 39 procent till 145 Mkr. De senaste 12 månaderna har Sportamore därmed sett sitt börsvärde stiga med närmare 40 procent till knappt 440 Mkr de senaste 12 månaderna.
Läs mer: Sportamore vänder till vinst – rusar på börsen
Livsmedelsbolaget Mat.se har dock haft svårare att övertyga, trots att omsättningen växte med 69 procent till 204 Mkr i fjol. Bolagets börsvärde har backat med 25 procent till 160 Mkr de senaste 12 månaderna.
I kulisserna står den tyska e-handelsjätten Zalando, med svenska Kinnevik som största ägare, som en slags guldstandard för branschen. Bolaget omsatte 27 miljarder kronor i fjol och hade över en miljard i vinst. Ändå har aktien backat med 4 procent de senaste 12 månaderna på Frankfurtbörsen.
Tre av Stockholmsbörsens fyra e-handelsbolag går sämre än huvudindex. Även tyska jätten Zalando backar. Undantaget är lilla Sportamore som lyfte efter en stark rapport i fredags.
Nedgångarna ser ut att ha haft en avskräckande effekt på e-handelsbolagen på väg mot börsen. I november i fjol sköt Rocket Internet, även de med Kinnevik som delägare, upp noteringen av matkassebolaget Hellofresh. Samma sak hände med heminredningsbolaget Royal Design, som tidigare hoppats på en notering före jul.
”Royal Design har ett starkt varumärke och skulle passa bra på börsen. Men under hösten har bolaget fokuserat på att bygga ut sitt centrallager i Orrefors efter köpet av konkurrenten Rum 21”, säger Henrik Aspén, partner på Verdane som är storägare i bolaget.
Han tänka sig en börsnotering i framtiden, dock tidigast 2017.
Även e-handelsjätten Ellos har skjutit upp sina noteringsplaner, enligt uppgift. Huvudägaren Nordic Capital vill dock inte kommentera detta.
Ett annat tecken i tiden är att privatägda Fyndiq, ett slags Ullared på nätet, nyligen avbröt sin expansion i Tyskland och återlämnade 100 Mkr i riskkapital till sin investerare Northzone.
Läs mer: Fyndiqs vinstpanik – ger tillbaka 100 Mkr i riskkapital
”Med den nya strategin ska vi driva mot lönsamhet”, sa Fyndiqs vd Dinesh Nayar till Di för ett par veckor sedan.