Teamtailor beskrivs som en molnbaserad tjänst med fokus på employer branding och rekrytering. Målet är att revolutionera rekryteringsbranschen, som grundarna anser har blivit förlegad och omodern.
”Företag är ofta inte så bra på att marknadsföra sig själva och attrahera personal på sina egna hemsidor. Detta trots att 'jobba hos oss'-länken ofta är mycket välbesökt. Vi ger företag en riktigt bra och komplett karriärsida med ett eget kandidathanteringssystem”, säger Erik Andersson, vd och medgrundare av Teamtailor.
Tjänsten startades redan för två år sedan av David Wennergren, medgrundare av pr-tjänsten Mynewsdesk, tillsammans med sina tidigare kollegor Erik Andersson, före detta produktchef på Mynewsdesk och Richard Johansson, som var den första utvecklaren på Mynewsdesk.
Det här teamet har visat att de kan bygga framgångsrika webbtjänster tidigare och med Teamtailor gör de det igen.
Sedan dess har företaget lockat till sig 150 kunder, bland dem Cybercom, Cramo, FilippaK, Lifesum och Fyndiq. Omkring 2 800 rekryterare jobbar dagligen i verktyget, enligt bolaget.
Än så länge är Teamtailor relativt litet. Under 2014 hade bolaget tre medarbetare och omsatte knappt 1,2 Mkr, enligt årsredovisningen. Förlusten uppgick till 872 000 kronor.
”Vi är tio anställda idag och omsättningen väntas trefaldigas i år. Bara den senaste månaden växte antalet kunder med drygt tio procent. Det är egentligen först nu som folk börjar kontakta oss vi börjar bli ett namn därute”, säger Erik Andersson, vd och medgrundare av Teamtailor.
Nu tar företaget in 7,5 miljoner kronor i investeringar från en rad affärsänglar.
De mest namnkunniga är Henrik Torstensson, vd för hälsoappen Lifesum, Jonathan Forster, säljchef på Spotify för EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika), Nicklas Lindberg, HR-ansvarig på Paradox Interactive samt Stardolls grundare Mattias Miksche, som tidigare investerat i Natural Cycles och Tink.
“Det här teamet har visat att de kan bygga framgångsrika webbtjänster tidigare och med Teamtailor gör de det igen. Ny teknik ger nya möjligheter för bättre rekrytering. Genom att sammanföra employer branding och rekrytering erbjuder Teamtailor något unikt”, säger Henrik Torstensson, vd för hälsoappen Lifesum.
Enligt Erik Andersson ska pengarna gå till produktutveckling.
”Vi behöver ta lite risker och leda kunderna i rätt riktning”, säger han.
Fokus ligger på Norden med planer om en engelskspråkig lansering nästa år.
”Vi har många internationella kunder och nästa år ska vi börja marknadsföra oss till den engelsktalande delen av världen”, säger Erik Andersson.