Hoppa till innehållet

Tunga investerare bakom svenska Snowprint Studios

I våras lämnade Alexander Ekvall speljätten King för att starta eget. Nu har den nya spelstudion fått ett namn – Snowprint Studios – och en första kapitalinjektion från bland andra Jari Ovaskainen, som var första investerare i den finska miljardsuccén Supercell.

I våras kunde Di Digital rapportera att Alexander Ekvall, tidigare ansvarig för utvecklingen av Candy Crush Saga för mobiltelefoner, lämnat jobbet på King för att starta eget.

“Det finns två giganter på mobilmarknaden. King är en, Supercell den andra. Vi vill bli den tredje”, sa Alexander Ekvall då.

Sedan dess har det varit tyst om det nybildade bolaget. Men nu har spelstudion fått ett namn, Snowprint Studios, och rekryterat ett antal nya medarbetare från spelutvecklare som King, Dice och Rovio. Samtidigt ansluter Wilhelm Österberg från den tyska spelutvecklaren Wooga, Paul Bragiel från riskkapitalfonden I/O Ventures och Teemu Huhtanen, grundare av den finska spelstudion Next Games, som rådgivare i bolaget.

Snowprint Studios har dessutom tagit in en första runda pengar från bland andra Jari Ovaskainen. Han är en välkänd profil på den finska startup-scenen och var den första investeraren i spelutvecklaren Supercell, som år 2013 såldes till japanska Softbank för 1,5 miljarder dollar.

Alexander Ekvall avböjer att avslöja storleken på investeringsrundan, men enligt dokument från bolagsverket går Jari Ovaskainen in med drygt 4 Mkr i Snowprint Studios. Wilhelm Österberg, Paul Bragiel och Teemu Huhtanen har tillsammans satsat ytterligare drygt 2 Mkr i bolaget.  

“Vi kommer söka ytterligare finansiering under året som kommer. Det är en process som redan pågår”, säger Alexander Ekvall.

Snowprint Studios planerar att släppa sitt första spel under den andra halvan av 2016. Det handlar om ett rollspel – en spelgenre som typiskt riktar sig mot en mer insatt spelpublik – med fornnordiskt tema, utvecklat för mobilen. Snowprint Studios tror sig dock ha ett sätt att göra genren intressant för en större och bredare målgrupp.  

Vårt fokus är göra rikare och djupare spelupplevelser som ändå är lättillgängliga för en bred publik.

“Vårt fokus är göra rikare och djupare spelupplevelser som ändå är lättillgängliga för en bred publik”, säger Alexander Ekvall.

“Vi tror att vi har hittat en väg framåt där vi kan bryta ny mark utan att följa så mycket i andras fotspår”, fortsätter han.

Affärsmodellen är free-to-play, det vill säga att själva grundspelet är gratis men spelaren kan betala för olika extrafunktioner.

“Det går att klara hela huvudspelet utan att göra av med pengar. Man kan betala för att bli starkare och få mer hjälp på vägen, men det är inte ett krav att man gör det”, säger Alexander Ekvall.


Snowprint Studios första spel är ett rollspel i fornnordisk miljö. “Vårt fokus är göra rikare och djupare spelupplevelser som ändå är lättillgängliga för en bred publik”, säger studions grundare Alexander Ekvall. Foto: Privat

Snowprint har idag 13 anställda och har under sommaren rekryterat från bland andra Dice, Rovio och King. Alexander Ekvall räknar med att ha ökat personalstyrkan till ett drygt 20-tal inom ett halvår.

Alexander Ekvall själv är en veteran i den unga mobilspelsvärlden: Innan tiden på King var han med och grundade spelstudiorna Fabrication Games och Pixelknights.

“Det är väldigt inspirerande att få jobba med ett mindre team igen, särskilt ett med så mycket talang och erfarenhet. Dessutom med en idé som vi tror väldigt starkt på”, säger han.

Läs även: Startup-feber i spel-Stockholm

Läs även: Här är spelutvecklarna som siktar på börsen 2016

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera