Hoppa till innehållet

Tunga investerare bakom svenskt doldisbolag

En rad tunga affärsänglar har satsat pengar i det nystartade bolaget Greta, som utvecklat en teknik för att hjälpa webbplatser hantera stora mängder trafik.

Anna Ottosson och Dennis Mårtensson, två av Gretas grundare.
Anna Ottosson och Dennis Mårtensson, två av Gretas grundare.Foto: Fredrik Norrlid

Bakom Greta.io står trion Anna Ottosson, med en bakgrund på MTG, Storytel-utvecklaren Dennis Mårtensson och Victor Ginsburg Müller, interaktionsdesigner på Doberman.

Bolaget grundades så sent som i mars 2015 men har redan knutit till sig några av Sveriges mest namnkunniga affärsänglar. Bland dem märks Videoplaza-grundaren Alfred Ruth, Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius, Polar Rose-grundaren Jan-Erik Solem och TAT-grundaren Hampus Jakobsson.

De får sällskap av Apsis-grundaren Anders Frankel, Tommy Andersen, Marcus Wallén och Stefan Lindeberg samt London-baserade Tim Jackson och Jeremy Yap.

Sammanlagt tar Greta in 2,35 miljoner kronor, pengar som ska bekosta vidare produktutveckling och ytterligare en utvecklarlön.

"Det handlar inte i första hand om pengar, utan om att hitta människor som kan hjälpa oss framåt", säger Anna Ottosson, vd och medgrundare av Greta, till sajten 8till5.se.

Läs även: Den svenska internetsektorns mäktigaste investerare

Greta har utvecklat en mjukvarulösning som hjälper webbplatser med distribution av innehåll till stora mängder besökare. Tekniken är peer-to-peer-baserad, vilket något förenklat innebär att de användare som besöker en viss webbplats också hjälps åt att distribuera innehållet på den.

Särskilt väl lämpar sig tekniken för distribution av datatungt innehåll som video, ljud och bilder.

“Det kan vara allt från tidningar som vill att deras sajter ska bli lite snabbare, till tv-bolag och andra som streamar video eller ljud”, säger Anna Ottosson till Di Digital.

“Det är också en bra lösning för mindre sajter, som får mycket trafik exempelvis under en kampanj. Med vår lösning kan man undvika att sajten går ner eller blir väldigt långsam”, fortsätter hon.

Hon är noga med att Greta är att betrakta som ett komplement snarare än en konkurrent till storskaliga cdn-tjänster som exempelvis Akamai och Cloudflare. Det är bolag som i praktiken löser samma problem men med hjälp av egna nätverk av servrar.

Till skillnad från dem är Greta en helt mjukvarubaserad lösning, och tills vidare dessutom gratis att använda. I framtiden vill dock bolaget börja ta betalt av sina kunder, men exakt på vilket vis och hur mycket återstår att se.

“Vi ser det som ett extra lager ovanpå en traditionell serverlösning. En slags extra försäkring man så vill”, säger Anna Ottosson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera