Hoppa till innehållet

Tunga techprofiler tar svenska startups till Brasilien

Svenskgrundade Webrock Ventures hjälper svenska techbolag att etablera sina affärsidéer i snabbväxande Brasilien genom samföretag. Företaget som drivs av en rad tunga techprofiler lanserar nu en Lendo-kopia i landet. 

Webrock Ventures tar svenska företag till Brasilien genom joint ventures.
Webrock Ventures tar svenska företag till Brasilien genom joint ventures.Foto: Julio Cortez/AP

Bakom Webrock Ventures, som grundades för två år sedan, står entreprenörerna Joakim Pops, Per Bystedt, Magnus Lindahl och Patrik Axelsson. Affärsidén bygger på att skapa samföretag mellan svenska techbolag och Webrock, där det nyskapade företaget använder det svenska bolagets kunskap och teknik och Webrocks etablerade kontaktnät och förståelse för den brasilianska marknaden.

”Hela trollformeln är att Sverige ligger långt fram när det gäller internetmognad och affärsmodeller och det finns mycket bra teknik och kunskap här. Om man då kan föra över den till den brasilianska marknaden på rätt sätt har man mycket att vinna”, säger Joakim Pops, partner på Webrock Ventures.

Efter en första investering i det digitala annonsnätverket Webtech Media, som även har ett samarbete med svenska Widespace, lanserar Webrock nu en Lendo-kopia i Brasilien – Finanzero

Läs även: Widespace går in i Brasilien 

Låneförmedlaren Finanzero är ett samföretag mellan Webrock och Zentro Global Consulting, som serieentreprenören och mannen bakom Pensionera.se Kristian Jacobsson har grundat. Kristian Jacobsson kommer senast från Schibsted Growth, som 2010 köpte den svenska lånesajten Lendo. 

Läs även: Schibsted-avhoppare utmanar pensionsjättarna

Även börsnoterade Vostok Emerging Finance, en avknoppning av Vostok New Ventures, har gått in med 1,2 miljoner dollar, motsvarande drygt 10 Mkr i Finanzero. 

”Finanzero är väldigt likt svenska Lendo. Det är en plattform som är byggd i Sverige av personer med bakgrund i Schibstedt och Lendo. Den här typen av låneplattformar har funnits ganska länge i Sverige så de har förfinats över ganska många år”, säger Joakim Pops.


Joakim Pops, en av fyra partner på Webrock Ventures. 

Att bolaget satsar speciellt på samföretag och på att kopiera redan fungerande affärsmodeller är ett sätt att utnyttja den lucka som Brasilien befinner sig i när det gäller digitala företag – innan den fylls av andra bolag.

”Vi ser det som ett sätt att minska risken och öka farten istället för att bygga allt från grunden i Brasilien. Vi får dela med oss på ägarsidan men å andra sidan kommer vi med färdig teknik och mycket kunskap”, säger Joakim Pops.

Webrock har som mål att lansera ytterligare tre bolag med i stort sett eget kapital under 2016 innan de tittar på större projekt där även andra investerare kan bli delaktiga.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera