Bolaget Acast grundades i Stockholm 2014, men har vuxit snabbt i takt med det snabbt ökade intresset för poddradiosändningar.
”Det var ett hobbymedium som växte sig stort under radarn”, säger Karl Rosander, som grundade Acast tillsammans med Måns Ulvestam.
Intresset för poddsändningar var särskilt stort i Sverige, där flera mediepersonligheter fick stor räckvidd med program som spelats in under enkla förhållanden. I takt med att lyssnarna blev fler ökade intresset för reklaminslag.
En lansering i Storbritannien har redan burit frukt i form av flera namnkunniga kunder. Tv-kanalen Sky Sports och tidningarna The Guardian, The Spectator och Financial Times är några exempel. Nästa marknad är USA. Bolaget har idag sex anställda vid ett kontor i New York – och har flera kunder, som medieföretaget Buzzfeed.
Potentialen är enorm, enligt Måns Ulvenstam som säger att 17 procent av 320 miljoner amerikaner lyssnar på poddsändningar regelbundet. ”Vi säger redan att vi är världens största poddcastbolag”, säger Karl Rosander.
Vi säger redan att vi är världens största poddcastbolag.
”Men annonsörer kräver data, att saker går att mäta. Det fanns inget system för att annonsera i poddsändningar”, säger Karl Rosander.
”Det Acast gör är att laga och fixa alla de här delarna.” Bolaget, som har 40 anställda, erbjuder en plattform för poddsändningar, med verktyg för den som spelar in avsnitt och en spelare för den som vill lyssna på program.
Intäkterna kommer bland annat av annonsförsäljning, där inkomsterna delas lika mellan den som driver en poddsändning och Acast. I stället för att programledaren själv läser upp annonser, som snabbt blir bedagade, har bolaget byggt ett system som kan trycka in annonser som ligger åtskilda från själva programmet.
”Då får du färska annonser även i ett fem år gammalt avsnitt”, säger Karl Rosander.
”Annonserna blir mer relevanta, vilket gör kunderna beredda att betala mer”, säger Måns Ulvestam. Andra tekniska finanser gäller dynamiska länkar och videoinnehåll.
Av allt att döma har den här typen av teknisk utveckling varit uppskattad av lyssnare och annonsörer. Intäkterna har ökat snabbt, och grundarna räknar med att omsätta 25 miljoner kronor under 2015.
Än så länge går verksamheten med förlust, något grundarna förklarar med att resurserna riktas på expansion.
Nyligen kunde Di Digital berätta att den samlade förlusten under Acasts första 14 månader blev 19,7 Mkr, motsvarande 46 000 kronor om dagen. Intäkterna var under samma period blygsamma 2,6 Mkr.
Läs även: Poddplattformen Acast blöder pengar
Bland ägarna finns, förutom grundarna själva, Bonnier Growth Media som är ett investeringsbolag i samma koncern som Dagen industri. Acast samarbetar även redaktionellt med Di vars poddar använder plattformen. Di är dock långt ifrån ensamt. Bland de svenska mediebolag som samarbetar med Acast finns både Expressen och Aftonbladet, liksom TV4, Viasat och Nöjesguiden.