Hoppa till innehållet

Tunga utlandskunder till svenska Acast

En svensk modell för digitala radiosändningar är på väg över Atlanten. Tunga mediehus som Financial Times, Buzzfeed och The Guardian tar redan hjälp av svenska Acast, som nu öppnar ett kontor i New York. 

Måns Ulvestam och Karl Rosander står bakom bolaget Acast som i våras fick in finansiering från Bonnier Growth Media med vd:n Ulrika Saxon.
Måns Ulvestam och Karl Rosander står bakom bolaget Acast som i våras fick in finansiering från Bonnier Growth Media med vd:n Ulrika Saxon.Foto: Evelina Carborn

Bolaget Acast grundades i Stockholm 2014, men har vuxit snabbt i takt med det snabbt ökade intresset för poddradiosändningar.

”Det var ett hobbymedium som växte sig stort under radarn”, säger Karl Rosander, som grundade Acast tillsammans med Måns Ulvestam.

Intresset för poddsändningar var särskilt stort i Sverige, där flera mediepersonligheter fick stor räckvidd med program som spelats in under enkla förhållanden. I takt med att lyssnarna blev fler ökade intresset för reklaminslag.

En lansering i Storbritannien har redan burit frukt i form av flera namnkunniga kunder. Tv-kanalen Sky Sports och tidningarna The Guardian, The Spectator och Financial Times är några exempel. Nästa marknad är USA. Bolaget har idag sex anställda vid ett kontor i New York – och har flera kunder, som medieföretaget Buzzfeed.

Potentialen är enorm, enligt Måns Ulvenstam som säger att 17 procent av 320 miljoner amerikaner lyssnar på poddsändningar regelbundet. ”Vi säger redan att vi är världens största poddcastbolag”, säger Karl Rosander.

Vi säger redan att vi är världens största poddcastbolag.

”Men annonsörer kräver data, att saker går att mäta. Det fanns inget system för att annonsera i poddsändningar”, säger Karl Rosander.

”Det Acast gör är att laga och fixa alla de här delarna.” Bolaget, som har 40 anställda, erbjuder en plattform för poddsändningar, med verktyg för den som spelar in avsnitt och en spelare för den som vill lyssna på program.

Intäkterna kommer bland annat av annonsförsäljning, där inkomsterna delas lika mellan den som driver en poddsändning och Acast. I stället för att programledaren själv läser upp annonser, som snabbt blir bedagade, har bolaget byggt ett system som kan trycka in annonser som ligger åtskilda från själva programmet.

”Då får du färska annonser även i ett fem år gammalt avsnitt”, säger Karl Rosander.

”Annonserna blir mer relevanta, vilket gör kunderna beredda att betala mer”, säger Måns Ulvestam. Andra tekniska finanser gäller dynamiska länkar och videoinnehåll.

Av allt att döma har den här typen av teknisk utveckling varit uppskattad av lyssnare och annonsörer. Intäkterna har ökat snabbt, och grundarna räknar med att omsätta 25 miljoner kronor under 2015.

Än så länge går verksamheten med förlust, något grundarna förklarar med att resurserna riktas på expansion. 

Nyligen kunde Di Digital berätta att den samlade förlusten under Acasts första 14 månader blev 19,7 Mkr, motsvarande 46 000 kronor om dagen. Intäkterna var under samma period blygsamma 2,6 Mkr. 

Läs även: Poddplattformen Acast blöder pengar

Bland ägarna finns, förutom grundarna själva, Bonnier Growth Media som är ett investeringsbolag i samma koncern som Dagen industri. Acast samarbetar även redaktionellt med Di vars poddar använder plattformen. Di är dock långt ifrån ensamt. Bland de svenska mediebolag som samarbetar med Acast finns både Expressen och Aftonbladet, liksom TV4, Viasat och Nöjesguiden.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera