Tv-tjänsten Magine har tagit in 230 Mkr i ny finansiering. Målsättningen är tydlig: Tillväxt.
"Det är expansion det handlar om. Vi ska till 20 länder via partnerskap", säger Ambuj Goyal, som tog över som vd för bolaget i juli i år och tidigare bland annat varit ansvarig för informationshantering på IBM i USA.
Magine finns i dag i Skandinavien, Tyskland och Storbritannien. Men de nya expansionsplanerna sträcker sig betydligt längre än till norra Europa.
"Vi tittar på Mellanöstern, Thailand och flera asiatiska länder och även flera länder i Sydamerika", säger Ambuj Goyal.
Han lägger till att de också tittar på möjligheterna att expandera till Indien, Kina och Kanada. Så det råder ingen tvekan om att Magine har stora ambitioner.
Det har varit en ganska krokig resa för Magine fram till i dag. Grundarna är en rad välkända svenska IT-profiler; vd Mattias Hjelmstedt som var med och grundade Voddler, Erik Wikström, medgrundare av Icon Medialab och Michael Werner, Boxers grundare.
År 2013 tog Magine in 127 miljoner kronor i finansiering från investmentbolagen Varenne och Nordstenen samt en rad privatpersoner, inklusive Altor-grundaren Harald Mix och det före detta fotbollsproffset Martin Dahlin.
Men satsningen i Sverige kom av sig och 2014 lämnade Magines enda stora svenska partner, TV4, samarbetet. Magines testlansering i Spanien gick inte heller som planerat och de valde att stänga ned verksamheten där. Magine omsatte i fjol 41 Mkr och gjorde 292 miljoner kronor i förlust.
I våras kom dock en vändpunkt när Magine in 105 Mkr i en ny finasieringsrunda, bland annat från den argentinske miljardären Alejandro Bulgheroni. Även om det inte är officiellt vilka som nu investerar ytterligare 230 Mkr i Magine är det troligt att Alejandro Bulgheroni spelar en nyckelroll.
"I den här rundan är det befintliga investerare som går in. De tror på våra planer och vill fortsätta stödja oss. Framöver kommer vi anatagligen att öppna oss mer för nya externa investerare", säger Ambuj Goyal.
Samtidigt som Magine nu laddar för en internationell storsatsning har bolagets affärsmodell justerats en aning. Teknikplattformen säljs till lokala tv-producenter och intäkterna delas sedan mellan Magine och den lokala partnern.
"Vi hjälper våra parters att lyckas, så vi är ingen traditionell "business-to-business"-verksamhet. Men vår framgång och vår expansion hänger på att vi är framgångsrika i att knyta nya partnerskap", säger Ambuj Goyal.
Vilka ser ni som era främsta konkurrenter?
"Det finns mängder av potentiella konkurrenter: Kabel-tv-bolag, onlinetjänster som vår (OTT-tjänster), innehållsproducenter. Det är också olika konkurrens regionalt så därför försöker vi att inte fokusera på det och istället fokusera på vår egen verksamhet."
Ambuj Goyal menar att många länder nu tar steget direkt till online-tv, utan att gå via traditionell tv. Liknande det sätt på vilket stora delar av världen gick direkt till mobiltelefoni utan att ta steget via fast telefoni.
"En av våra kärnkompetenser är att förstå hur tv-tittande kommer att fungera framöver. Vi jobbar inte bara med global distribution vi samlar in data, analyserar och tar fram lösningar. Vi har trefaldigat vårt ingenjörsteam på 12 månader".
Kommer Magine att ha kvar sitt huvudkontor i Stockholm nu när ni expanderar över hela världen?
"Vi har inga planer på att lägga vårt huvudkontor någon annanstans. Vi kommer att finnas i många länder men Stockholm är fantastiskt", säger Ambuj Goyal, som dock själv driver bolaget från New York.
Gillar du oss? Rösta på Digitalpodden i tävlingen Svenska Podcastpriset! Klicka här för att rösta.
http://embed.acast.com/digitalpodden/klarnasbankplaner-miljardaffariavito-maginesandrachansochtechjattarnasborsrapporter.