Hoppa till innehållet

TV-tjänsten Magine tar in jätteinvestering

Den svenska tv-tjänsten Magine tar in 230 miljoner kronor i ny finansiering. Nu ska bolaget expandera till Asien, Mellanöstern och Sydamerika.

Magine är på väg att lanseras globalt.
Magine är på väg att lanseras globalt.

Tv-tjänsten Magine har tagit in 230 Mkr i ny finansiering. Målsättningen är tydlig: Tillväxt.

"Det är expansion det handlar om. Vi ska till 20 länder via partnerskap", säger Ambuj Goyal, som tog över som vd för bolaget i juli i år och tidigare bland annat varit ansvarig för informationshantering på IBM i USA.

Magine finns i dag i Skandinavien, Tyskland och Storbritannien. Men de nya expansionsplanerna sträcker sig betydligt längre än till norra Europa.

"Vi tittar på Mellanöstern, Thailand och flera asiatiska länder och även flera länder i Sydamerika", säger Ambuj Goyal. 

Han lägger till att de också tittar på möjligheterna att expandera till Indien, Kina och Kanada. Så det råder ingen tvekan om att Magine har stora ambitioner.

Det har varit en ganska krokig resa för Magine fram till i dag. Grundarna är en rad välkända svenska IT-profiler; vd Mattias Hjelmstedt som var med och grundade Voddler, Erik Wikström, medgrundare av Icon Medialab och Michael Werner, Boxers grundare.

År 2013 tog Magine in 127 miljoner kronor i finansiering från investmentbolagen Varenne och Nordstenen samt en rad privatpersoner, inklusive Altor-grundaren Harald Mix och det före detta fotbollsproffset Martin Dahlin.

Men satsningen i Sverige kom av sig och 2014 lämnade Magines enda stora svenska partner, TV4, samarbetet. Magines testlansering i Spanien gick inte heller som planerat och de valde att stänga ned verksamheten där. Magine omsatte i fjol 41 Mkr och gjorde 292 miljoner kronor i förlust.

I våras kom dock en vändpunkt när Magine in 105 Mkr i en ny finasieringsrunda, bland annat från den argentinske miljardären Alejandro Bulgheroni. Även om det inte är officiellt vilka som nu investerar ytterligare 230 Mkr i Magine är det troligt att Alejandro Bulgheroni spelar en nyckelroll.

"I den här rundan är det befintliga investerare som går in. De tror på våra planer och vill fortsätta stödja oss. Framöver kommer vi anatagligen att öppna oss mer för nya externa investerare", säger Ambuj Goyal.

Samtidigt som Magine nu laddar för en internationell storsatsning har bolagets affärsmodell justerats en aning. Teknikplattformen säljs till lokala tv-producenter och intäkterna delas sedan mellan Magine och den lokala partnern. 

"Vi hjälper våra parters att lyckas, så vi är ingen traditionell "business-to-business"-verksamhet. Men vår framgång och vår expansion hänger på att vi är framgångsrika i att knyta nya partnerskap", säger Ambuj Goyal.

Vilka ser ni som era främsta konkurrenter? 

"Det finns mängder av potentiella konkurrenter: Kabel-tv-bolag, onlinetjänster som vår (OTT-tjänster), innehållsproducenter. Det är också olika konkurrens regionalt så därför försöker vi att inte fokusera på det och istället fokusera på vår egen verksamhet."

Ambuj Goyal menar att många länder nu tar steget direkt till online-tv, utan att gå via traditionell tv. Liknande det sätt på vilket stora delar av världen gick direkt till mobiltelefoni utan att ta steget via fast telefoni.

"En av våra kärnkompetenser är att förstå hur tv-tittande kommer att fungera framöver. Vi jobbar inte bara med global distribution vi samlar in data, analyserar och tar fram lösningar. Vi har trefaldigat vårt ingenjörsteam på 12 månader".

Kommer Magine att ha kvar sitt huvudkontor i Stockholm nu när ni expanderar över hela världen?

"Vi har inga planer på att lägga vårt huvudkontor någon annanstans. Vi kommer att finnas i många länder men Stockholm är fantastiskt", säger Ambuj Goyal, som dock själv driver bolaget från New York.

Gillar du oss? Rösta på Digitalpodden i tävlingen Svenska Podcastpriset! Klicka här för att rösta. 

http://embed.acast.com/digitalpodden/klarnasbankplaner-miljardaffariavito-maginesandrachansochtechjattarnasborsrapporter.

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera