Hoppa till innehållet

Två amerikanska bolag i kampen om hyperloop

På två olika sidor av Los Angeles, en dryg halvtimme ifrån varandra, ligger de två bolagen som tävlar om att bli först med att bygga en kommersiell hyperloop.

Gurneet Kaur, produktingenjör på Hyperloop One, står framför det man kallar en levitationsrigg. Den är byggd av Hyperloop One-teamet för att testa levitationssystemet i tuben där hyperloop-kapseln ska gå. Tryckkammaren kan uppnå lufttrycksnivåer ner till 1/1000 av atmosfärens.
Gurneet Kaur, produktingenjör på Hyperloop One, står framför det man kallar en levitationsrigg. Den är byggd av Hyperloop One-teamet för att testa levitationssystemet i tuben där hyperloop-kapseln ska gå. Tryckkammaren kan uppnå lufttrycksnivåer ner till 1/1000 av atmosfärens.Foto: Brian Vernor

(Di Digital/Los Angeles) Hyperloop One håller till i en gammal mattfabrik i centrala Los Angeles. Produktingenjören Gurneet Kaur guidar runt i lokalerna där delarna till det supersnabba transportsättet hyperloop utvecklas. 

Just nu tittar man på kritiska tekniska komponenter, som magnetisk levitation i en tub, där kapslar med passagerare eller frakt ska färdas, och hur det ska fungera med vakuum. 

De testas sedan i Nevadaöknen, där Hyperloop One har en testbana på 500 meter. Den har redan visats upp för delegationer från olika länder, press och andra intressenter under utvecklingsfasen och inom några månader ska den färdiga banan demonstreras.

Hyperloop Ones plan är att ta fram kapslar för 20-30 passagerare, som lämnar en station var tionde till tjugonde sekund. Röret där hyperloopen ska färdas i kan vara både över marken, under vatten eller i en bana i marken, beroende på hur miljön runt omkring ser ut. 

Foto: Brian Vernor

Del av ett vakuumrör hos Hyperloop One där hyperloopen ska gå. Foto: Brian Vernor

“Vi tror på sömlös integration av olika transportsätt, där du blir hämtad vid din dörr och lämnad dit du ska. Det är vad vi behöver för våra upptagna liv i dag”, säger Gurneet Kaur.

I juni i år presenterade Hyperloop nio potentiella sträckningar för hyperloops i Europa, av totalt föreslagna 35 rutter. I Europa har man aktiva diskussioner med Nederländerna, Finland, Norge, Litauen och Estland samt tidigare med Sverige. I Finland finns det ett stort engagemang för att bygga ett forsknings- och utvecklingscenter i Salo.

Läs mer: Finland kör om Sverige med hyperloop

Gurneet Kaur har jobbat på Hyperloop One sedan förra sommaren och bolaget växer snabbt. Målet är att ha 500 anställda innan året är slut och just nu är man knappt 300. Och att utveckla hyperloop kostar. Hittills har Hyperloop One tagit in 160 miljoner dollar, motsvarande nära 1,4 miljarder kronor i riskkapital. 

Enligt läckta dokument som Forbes har tagit del av, söker man 250 miljoner dollar till en ny kapitalrunda.

På andra sidan stan i Los Angeles, en dryg halvtimme bort, ligger konkurrenten HTT, Hyperloop Transportation Technologies. Båda spelarna har aggressiva planer och den som blir först med en kommersiell hyperloop kommer att ha fördelar, men på pappret ser de positivt på konkurrensen.

Läs också: Stämde Hyperloop One – nu bygger avhopparen en klon

Medgrundaren och vd:n för HTT, Dirk Ahlborn, var den första att reagera på Tesla- och Space X-grundaren Elon Musks idé om en hyperloop 2013. Han tar emot i bolagets nya showroom som håller på att färdigställas, men vi får inte ta några foton. 

Foto: HTT

Inne i en modell av en kapsel i Hyperloop Transportation Technologies showroom i Los Angeles. Foto: HTT

Vi står inne i en kapsel, som kan liknas vid en flygplanskropp och är under konstruktion. Därinne finns det videoskärmar istället för fönster, för man kommer inte att kunna se ut ur en hyperloop. Det skulle göra passagerarna åksjuka. Farten på över 1 200 kilometer känns dock inte, mer än när kapseln accelererar och saktar ner, enligt Dirk Ahlborn.

“Det är inte läskigt, det är bara att människor tänker att det är galet när de hör att det ska gå i ljudets hastighet. Men har du flugit har du förmodligen redan åkt i 800-900 kilometer i timmen”, menar Dirk Ahlborn.

HTT har hittills tagit in 100 miljoner dollar, motsvarande runt 850 miljoner kronor i riskkapital. Bolaget har i dag 30 fast anställda och 800 personer i 39 länder som bidrar med sin kompetens i utbyte mot aktieoptioner.

Foto: HTT

Dirk Ahlborn medgrundare och vd för Hyperloop Transportation Technologies. Foto: HTT

Dirk Ahlborn säger att han har åkt runt hela världen och pratat med ledare och regeringar om möjliga samarbeten och regleringar. 

“Vi har till exempel signerat ett samarbete med Slovakien och Abu Dhabi och ska öppna ett forsknings- och utvecklingscenter i Toulouse i Frankrike”, säger han.

Så snart man börjar bygga tror han att det kommer ta tre år innan en fungerande hyperloop för passagerare är klar. Målet är 2020. I planen ligger också en testbana i Quay Valley, Kalifornien, men den är försenad och nästa steg är att göra miljöstudier i området. Så något som går att visa upp har HTT ännu inte byggt. 

Läs också: HTT bygger första skarpa passagerarmodulen


Fakta: Vad är en hyperloop?

Konceptet för hyperloop presenterades i augusti 2013 av Teslas och Space X:s grundare och vd Elon Musk i ett 57 sidor långt dokument.

En hyperloop kan närmast liknas vid rörpost, men för gods och passagerare som transporteras i en kapsel i slutna tunnlar. Kapseln svävar för att minska friktionen och i vakuumet i tunneln gör att i princip allt lufttryck försvinner.

Men det finns de som är skeptiska till om hyperloop är en realistisk och hållbar transportlösning. Framförallt är säkerheten en stor fråga.

Två bolag har byggt en testbana:

Det finns två bolag som har tagit fram en testbana för en hyperloop. Amerikanska Hyperloop One med en testbana i Nevadaöknen på 500 meter och holländska Hardt, som är det första europeiska hyperloopbolaget och har en testanläggning med en tub på 30 meter.


Lyssna på Digitalpodden för mer om Hyperloop:

https://embed.acast.com/digitalpodden/hitta.se-snyaagare-snalskjutspanetflixochhyperloop-race

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera