I höstas avslöjade Tesla-svensken Peter Carlsson att han har ett nytt projekt på gång: Han ska bygga en svensk ”gigafactory”, en gigantisk batterifabrik vid namn Northvolt, i Sverige. Peter Carlsson var tidigare logistikchef på Tesla och där han var en av Elon Musks närmaste män.
Ambitionen att bygga en batterifabrik i Sverige, vid namn Northvolt, är något som kräver gigantiska investeringar – upp till 40 miljarder kronor kan krävas för att färdigställa projektet.
Läs även: Tesla-svensken miljardsatsar på stor batterifabrik
Åtta svenska kommuner har tävlat om att få husera Tesla-veteranen Peter Carlssons jättefabrik. Från att ha valt mellan Göteborg, Gävle, Luleå, Malmö, Mariestad-Skövde, Norrköping, Skellefteå och Västerås har man nu bestämt att gå vidare med de två sistnämnda.
”Såväl Skellefteå som Västerås har mycket goda förutsättningar att kunna leverera på de fysiska parametrar som är grundläggande för etableringen vad gäller tillgång till mark, energi och goda logistiska förbindelser. Andra faktorer som vägts in är bland annat möjligheterna att attrahera kvalificerad arbetskraft, lokala förutsättningar för att skapa ett kluster av batterikompetens och engagemang från lokala beslutsfattare och näringsliv”, skriver Northvolt i ett pressmeddelande.
Läs även: Så ska Tesla-svensken utmana Elon Musk
Enligt Northvolt kommer den kommun som man slutligen väljer att kunna räkna med cirka 2 500 nya jobb. Rekryteringarna kommer att främst avse högspecialiserade ingenjörer med många från Asien och USA där ledande specialister inom batteriproduktion finns
”Sammantaget gör Northvolt bedömningen att Västerås och Skellefteå är de två orter som är bäst lämpade för fabriksetableringen”, skriver man i pressmeddelandet.