Hoppa till innehållet

Två Mojang, fyra Volvo, ett Skype – så stor är affären i King

Speljätten Activision Blizzard har lagt ett bud på 50 miljarder kronor för att köpa King. Det är mer än vad Microsoft betalade för Nokias mobildel 2013. 

Kings grundare vid börsnoteringen i New York år 2014.
Kings grundare vid börsnoteringen i New York år 2014.Foto: Richard Drew

Activision Blizzards bud på King på 18 dollar per aktie värderar hela bolaget till 50 miljarder kronor. Låt oss sätta det i perspektiv.

En av de mest uppmärksammade affärerna i Norden 2013 var sannolikt Microsofts köp av Nokias mobiltelefondel. Microsoft betalade 47,1 miljarder kronor för Nokias telefoner – alltså mindre än vad Activision Blizzard betalar för King. 

I fjol var Microsofts köp av Mojang rejält omskrivet. Men Microsoft betalade bara 18 miljarder kronor för Mojang, alltså mindre än hälften så mycket som dagens storaffär.

Om man tittar på den nordiska internetsektorn längre tillbaka i tiden så hittar vi till exempel:

  • Ebays köp av Skype för 20 miljarder kronor år 2005.
  • Telenors köp av Bredbandsbolaget för 6 miljarder kronor år 2005.
  • Sun Microsystems köp av Mysql för 6,3 miljarder kronor år 2008.

Ingen av dem kommer upp i en summa som motsvarar King-affären. Däremot såldes Skype en andra gång 2011, då med Microsoft som köpare. Prislappen var 53 miljarder kronor vilket på marginalen slår King-affären i storlek.

Även internationellt är King-affären betydande. Till exempel betalade Facebook 8 miljarder när de köpte Instagram 2012. Men när Facebook köpte meddelandeappen Whatsapp var prislappen hela 123 miljarder kronor.

Man kan också jämföra med det traditionella näringslivet i Sverige. När Volkswagen köpte ut den svenska lastbilstillverkaren Scania från börsen i fjol var budet värt 59,8 miljarder kronor. Alltså knappt 10 miljarder mer än budet på King. Kinesiska Geely betalade ungefär 13 miljarder kronor för Volvo Personvagnar, alltså drygt en fjärdedel av King.   

Läkemedelsjätten Pfizers försök att köpa Astra Zeneca i fjol var en gigantisk affär. Pfizers slutbud, som nekades av Astra Zenecas ägare, var på 765 miljarder kronor. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera