(Di Digital / San Francisco) Twitters nygamle vd Jack Dorsey kan säga vad han vill om den ökade omsättningen på 58 procent under det senaste kvartalet, jämfört med i fjol. Det är ändå tjänstens sviktande användartillväxt som sätter tonen.
Det visade Wall Street tydligt när Twitter-aktien dök med nära 13 procent på eftermarknaden under tisdagskvällen.
Twitter har i dag 320 miljoner aktiva månatliga användare. En siffra som har ökat med 11 procent, jämfört med 287 miljoner användare under samma kvartal i fjol. Analytikerna hade dock förväntat sig 324 miljoner och ökningen från förra kvartalet var bara fyra miljoner.
Bolagets intäkter landade på 569 miljoner dollar (cirka 5 miljarder kronor). Hela 86 procent av annonsintäkterna kommer från mobilt, en märkbar förändring sedan börsnoteringen 2013 då samma siffra var 65 procent.
Twitter forsätter visa röda vinstsiffror och redovisade en förlust på 132 miljoner dollar för kvartalet. En liten minskning jämfört med samma period i fjol då förlusten låg på 175 miljoner dollar.
Det har gått tre veckor sedan Jack Dorsey tillträdde vd-posten på Twitter. Sedan dess har han avskedat åtta procent av bolagets drygt 4 000 anställda. Resten har han gett sju miljoner av sina egna aktier, värda runt 200 miljoner dollar, att dela på. Ett uppenbart försök att motivera de som är kvar att prestera sitt yttersta.
Under dagens resultatsamtal, som följde efter kvartalsrapporten, inledde Jack Dorsey med att säga vad Twitter fokuserar på just nu:
”Slimmad verksamhet, förenkla tjänsten och att bättre kommunicera vårt värde”.
Han kallade Twitter ett teknikföretag och sa att produkt, teknik och design representerar de största grupperna av anställda på bolaget. Många skulle nog hävda att Twitter snarare är ett medieföretag och liksom resultatet visar går bolagets annonsaffärer bra. Det är snarare tekniken som haltar med en tjänst som har en hög tröskel för nya användare.
För några veckor sedan lanserade Twitter Moments, en efterlängtad funktion där foton, tweets och videoklipp kring olika nyhetshändelser är samlade. Det är också ett försök från Twitters sida att locka till sig en bredare publik.
”Moments representerar ett fundamentalt skifte i hur vi tänker. Det ifrågasätter den omvända kronologiska tidslinjen på Twitter. Moments är en vågad ny upplevelse som jag tror ifrågasätter många av våra fundament. Moments är del av att göra Twitter bättre och lättare att förstå. Det kommer många fler sådana nya delar under det kommande året”, sa Jack Dorsey under resultatsamtalet.
Och det är upp till bevis. Trenden med Twitters stagnerade användartillväxt har pågått sedan innan bolagets börsnotering 2013. Jack Dorseys största utmaning är att vända den utvecklingen innan marknaden tröttnar helt.
Läs mer: Kan Jack Dorsey göra en Steve Jobs?
Gillar du oss? Rösta på Digitalpodden i tävlingen Svenska Podcastpriset! Klicka här för att rösta.
http://embed.acast.com/digitalpodden/klarnasbankplaner-miljardaffariavito-maginesandrachansochtechjattarnasborsrapporter.