Hoppa till innehållet

Twitter investerar halv miljard i Soundcloud

Den svenskgrundade musiktjänsten tar in 800 miljoner kronor och får Twitter som delägare. 

Eric Wahlforrs, en av Soundclouds två grundare.
Eric Wahlforrs, en av Soundclouds två grundare.Foto: Jesper Frisk

Di Digital har i flera artiklar uppmärksammat den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud, som för bara ett år sedan såg ut att vara nära ruinens brant.  Det trots över 125 miljoner användare världen över och ett enormt bibliotek av musik för dem att ta del av.

Sedan dess har bolaget fått till avtal med flera skivbolag och lanserat prenumerationstjänsten Soundcloud Go, en direkt konkurrent till betaltjänster som Spotify.

Nu kliver en oväntad delägare in i form av det sociala nätverket Twitter. Det genom en investering på 70 miljoner dollar, motsvarande över en halv miljard kronor, i Soundcloud. Det rapporterar nyhetssajten Recode

För ett par år sedan framkom uppgifter om att Twitter övervägde ett uppköpsbud på Soundcloud. Den affären blev det ingenting av, men nu blir Twitter alltså delägare i tjänsten. 

Investeringsrundan i Soundcloud är på totalt 100 miljoner dollar, motsvarande drygt 800 miljoner kronor, enligt sajten Recode. Den uppges ske på ungefär samma värdering som sist Soundcloud tog in pengar. Då värderades hela bolaget till 700 miljoner dollar, motsvarande drygt 5,8 miljarder kronor.

Foto:

Soundcloud har hittills tagit in 2,1 miljarder kronor i riskkapital. Bolaget värderas till 5,8 miljarder kronor. Källa: Nordic Tech List

Både Soundcloud och Twitter har bekräftat affären, dock utan att kommentera några exakta summor.

"De (Soundcloud) har varit en bra partner genom åren och deras community-fokuserade strategi liknar vår egen", säger Twitters vd Jack Dorsey till Recode. 

"Investeringen gör det möjligt för Soundcloud att fortsätta skapa värde för musikskapare och lyssnare, samt fortsätta utrullningen av tjänster som Soundcloud Go", skriver Soundcloud i ett uttalande till Di Digital.

Twitter och Soundcloud har båda stora, hängivna användarskaror men betraktas ur ett finansiellt perspektiv ofta som problembarn på sina respektive marknader. Twitter kämpar mot en dalande börskurs och en stagnerande användartillväxt. Soundcloud har haft återkommande problem med upphovsrättsintrång, och möter tuff konkurrens från bjässar som Spotify och Apple. 

Läs även: Exklusiv intervju: Soundclouds grundare talar ut

Läs även: Di Digital avslöjar: Soundcloud tog jättelån för att överleva

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera