Hoppa till innehållet

”Twitters dubbla identitetskris sätter käppar i hjulet”

Tre år har gått sedan Twitters börsnotering och under den tiden har tjänsten haft en svag användartillväxt. Bolaget står utan köpare och avskedar folk. Vad händer nu? Di Digitals Miriam Olsson Jeffery reder ut läget.

Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.
Miriam Olsson Jeffery är Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.

(Di Digital/Silicon Valley) Rapportfloden i Silicon Valley är över för den här gången, med blandat resultat. Apples kurvor pekade nedåt, medan Google fortsatte sin stabila tillväxt och Facebook gjorde ytterligare ett rekordkvartal.

Så har vi Twitter. Visserligen överträffade bolaget marknadens förväntningar, men samtidigt sparkar man 9 procent av personalen. Enligt flera källor är också många på väg därifrån på frivillig väg. 

Det fanns en tid då Twitter ofta jämfördes med Facebook. Särskilt inför bolagens börsnoteringar, även om Facebook redan då hade dragit ifrån rejält både när det gäller antal användare och i omsättning.

I dag är det på dagen tre år sedan Twitters börsnotering ägde rum och jämförelsen känns väldigt avlägsen. Och det gjorde den egentligen redan då också. För förutom att de båda bolagen har sociala nätverk och tjänar pengar på annonsering finns det stora skillnader.

En sådan skillnad är identitet. Facebooks har alltid varit relativt tydlig, medan Twitters har haltat sedan starten och tjänsten har en identitetskris i dubbel bemärkelse. 

1) Vad är Twitter?

Dels handlar det om en existentiell kris. För vilken är egentligen Twitters röst? Den senaste inriktningen från bolagets sida är att rikta in sig på livenyheter inom alla områden. I ett internt meddelande till sina anställda beskriver vd:n Jack Dorsey tjänsten som ”the people’s news network” och inte som ett socialt nätverk.

Otydligheten i Twitters tjänst har ställt till med stora problem för bolaget, liksom att den rent praktiskt är svår att förstå. Tröskeln för nya användare att börja använda Twitter är hög och vid en första anblick är det oklart vilket värde den har.

2) Trollproblemet

Den andra identitetskrisen handlar om vem som faktiskt står bakom ett visst användarkonto. Twitter har problem med troll och botar, och har inte lyckats reda ut hur man ska hålla det i schack. Vilket sin tur ställer till det för Twitter när det gäller potentiella kunder och även uppköpskandidater.

Enligt en uppställning från USA Today tjänar Twitter också mindre pengar per användare, jämfört med till exempel Facebook och Linkedin, vilket även det spelar roll i uppköpet av bolaget.

Ryktena kring att bolaget är till salu har florerat ett tag och som vi har skrivit om tidigare på Di Digital har de aktuella köparna en efter en dragit sig ur.

Läs också: Google och Disney ute ur Twitter-leken

I en kommentar från i slutet av september i år skrev jag att gissar på att Twitter kommer köpas upp inom det närmaste året. Det kan fortfarande slå in. Kanske är det så att Google, som känns som den mest logiska köparen, bidar sin tid och väntar på ett reapris?

När uppköpsryktena var som hetast i september–oktober spekulerades det om ett pris på allt från 15 miljarder dollar upp till hela 30 miljarder dollar, vilket känns väldigt högt också med tanke på turerna sedan dess. Samtidigt är de befintliga (riktiga) användarna trogna och det har inte ändrat sig.

En tanke är att Facebook borde köpa Twitter. Den är inte unik, men Facebook lägger mycket energi på ”live” och då skulle Twitter skulle kunna stärka upp det erbjudandet.

Än så länge står Twitter dock helt utan uppköpsbud och det är som upplagt för vd:n Jack Dorsey att genomföra sina planer. Han ville inte sälja från början och för tillfället får han som han vill. 

Men frågan kvarstår om han kan få Twitter på fötter? För blir det inte ett uppköp måste Twitter börja visa lönsamhet. Marknadens förtroende för bolaget är lågt och aktiekursen har gått ner med 33 procent under det senaste året.

Eller kanske är det som en professor på San Jose State University i Kalifornien säger. Att Twitter har liknande problem som gammelmedia och lösningen är en räddare i nöden – en Jeff Bezos, Amazon-grundaren som gick in och räddade Washington Post. Kanske räddar en techmiljardär Twitter ur egen ficka?

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera