Hoppa till innehållet

Twitters vd avstängd – från Twitter

Den senaste tiden har inte varit lätt för Twitters vd Jack Dorsey. Natten mellan tisdagen och onsdagen drabbades han av ytterligare ett bakslag. Då blev nämligen hans användarkonto avstängt från Twitter av misstag.

 

Twitters vd och medgrundare Jack Dorsey.
Twitters vd och medgrundare Jack Dorsey.

För en kort stund trodde världen att Jack Dorsey blivit utslängd från bolaget han har varit med och grundat.

”Kontot du försöker att se har blivit avstängt”, stod det under drygt 15 minuter natten mellan tisdagen och onsdagen då man försökte på in på Jack Dorseys Twitterprofil.
Saken uppmärksammades snabbt av flera användare på Twitter som undrade varför vd:n och en av medgrundarna till bolaget blivit avstängd. Men det hela visade sig vara ett misstag, enligt Jack Dorsey.

Till följd av det här verkar Jack Dorsey ha tappat flera hundratusen följare. Innan avstängningen hade han strax över 3,9 miljoner följare. Strax innan klockan 10 hade han endast drygt 3,3 miljoner följare.

Läs mer: Twitter sparkar hundratals

Avstängningen kan knappast ha gjort en dålig höst bättre för Jack Dorsey. Under hösten har Twitter erbjudits till en rad potentiella köpare som till exempel Google och Disney. Salesforce kom närmast att köpa Twitter men bolaget backade ur då aktieägarna inte var förtjusta i köpet.

Twitters vd Jack Dorsey, som återvände som vd sommaren 2015 då tidigare vd:n Dick Costolo avgick, har hela tiden motsatt sig en försäljning då han anser att Twitter gör sig bäst som ett fristående bolag. Nu är det upp till bevis. Under året har Twitters aktie backat med nästan 20 procent då investerare bland annat oroat sig över bolagets stagnerade användartillväxt.

Läs mer: Salesforce vill inte köpa Twitter

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera