Hoppa till innehållet

Tysk bildelningstjänst utmanar i Stockholm

Bildelningstjänsten Drivenow rullar nu igång i Stockholm. Med en avancerad mobilapp och en flotta av 250 BMW- och Mini-bilar hoppas man utmana Sunfleet och Car2Go.

En Drivenow-bil kan låsas upp med både ett Drivenow-kort och tjänstens mobilapp. På bilden: vd Fredrik Ellsäter.
En Drivenow-bil kan låsas upp med både ett Drivenow-kort och tjänstens mobilapp. På bilden: vd Fredrik Ellsäter.Foto: Jonas Eng

”Vi har roliga bilar som man kan boka enkelt och spontant till ett lågt pris”, säger Fredrik Ellsäter, vd för Drivenow Sverige när DI Digital möter honom för en liten rundtur i en av bolagets svarta Mini-bilar.

Den 20 oktober får stockholmare tillgång till Drivenows 250 bilar direkt via sin smartphone. Till att börja med handlar det om BMW 1-serie och 2-serie Active Tourer, samt Mini Hatch.

”Vi har en bred variation av bilar, från små Mini-modeller till mer rymliga BMW. Men alla har fem säten och bra med bagageutrymme”, säger Fredrik Ellsäter med en möjlig känga till konkurrenten Car2go:s pyttesmå, tvåsitsiga Smart-bilar.

Ska man jämföra Drivenow med någon annan bildelningstjänst i Stockholm är det Car2go som ligger närmast till hands. Precis som hos Car2go bokas Drivenow-bilar direkt i mobilen och man behöver inte hämta eller lämna bilen vid en specifik hyrstation. När man är klar parkerar man bilen inom verksamhetsområdet och lämnar den åt någon annan att boka.

Den BMW-ägda bildelningstjänsten Drivenow utmanar Car2go och Volvo-ägda Sunfleet i Stockholm. Foto: Jonas Eng.

I Drivenows fall utgörs området av Stockholms innerstad, delar av Solna och Sundbyberg samt ”öar” i Kista, kring Bromma flygplats och Arlanda flygplats.

”Man får köra var man vill, men man måste lämna bilen i verksamhetsområdet. Tjänsten bygger på att det alltid ska finnas en bil inom 15 minuters gångväg från där man är”, säger Fredrik Ellsäter.

Han betonar att Drivenow till att börja med är till för korta transporter, som att köra till flygplatsen eller transportera hem prylar från jobbet. Tjänsten kostar 4,5 kronor per minut. Men med tiden ska det dock gå att boka bilen för korta dagsutflykter och betala för 3 eller 6 timmar.

”Vi vill börja med att etablera tjänsten som något för korta transporter”, säger Fredrik Ellsäter.

Tekniknördar kommer inte att bli besvikna med mobiltjänsten, menar han och visar upp appens funktioner. När man bokar en bil låser man den i 15 minuter, vilket ska räcka för att ta sig till den. Appen visar sedan en karta på var bilen står och hur man ska gå. Under tiden kan man knappa in sin slutdestination, som sedan dyker upp på skärmen i bilens navigator.

”Man sparar ett par minuter på detta och slipper skriva in adressen i navigatorn när man sitter i bilen”, säger Ellsäter och tillägger att appen sparar ens favoritdestinationer.

Drivenow ägs i lika delar av tyska hyrbilsfirman Sixt och den tyska biltillverkaren BMW (som även äger Mini). Tjänsten startades i Tyskland 2011 och har redan en halv miljon kunder i nio städer. Bland annat finns DriveNow i Berlin, Wien, Köpenhamn, London och San Francisco. Stockholm blir den tionde staden där tjänsten lanseras.

Redan idag finns minst två etablerade konkurrenter som erbjuder lånebilar som man håller reda på via en app i mobilen.

Det synligaste företaget i Stockholm är Car2go, men en armada av 210 Smart-bilar som kan plockas upp och lämnas i definierade områden centrala Stockholm, Solna, Bromma, Tensta eller Arlanda.

Den andra är Volvos bilpoolsbolag Sunfleet med över 1000 Volvobilar på över 50 orter i Sverige. Till skillnad från Drivenow och Car2go parkeras dessa inte direkt på gatan, utan i särskilda poolplatser. Sunfleet är därmed något mer likt ett hyrbilföretag, men utan de vanliga kontoren.


Så mycket kostar tjänsterna:

  • Drivenow
    Anslutningsavgiften är 290 kronor. Priset är sedan 4,5 kronor per minut under tiden man kör och 2,5 kronor per minut när bilen står parkerad. Bränsle, försäkring, skatt och parkeringskostnader är inkluderat i minutpriset. Tankar man får man 20 minuter gratis körtid.
  • Car2Go
  • Tjänsten kostar antingen 4 kronor per minut, 165 kronor per timme eller 650 kronor per dygn. Bensin ingår och den som tankar får 10 gratisminuter. 
  • Sunfleet
    Tjänsten har en engångsavgift på 395 kronor, en månadsavgift på 149 kronor och en avgift per bokning på 30 kronor. Priset per timme varierar sedan mellan 35 och 75 kronor. Kilometerpriset är sedan 2 kronor. Drivmedel ingår.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera