Malmöbolaget Modcam har utvecklat en “smart” kamera för kontor och butiksmiljöer. Nu tar bolaget in 5 miljoner kronor från tyska Robert Bosch Capital.
Daniel Goldberg
Text
Modcams kamera är byggd för att samla in och analysera stora mängder visuell information i realtid. Ett tänkt användningsområde är för att mäta rörelsemönster i butiker. Kameran genererar direkta grafiska resultat som kan användas för den som vill omdisponera sin butiksmiljö efter hur den faktiskt används.
Systemet erbjuder dessutom, enligt Modcam, högre säkerhet och skydd för den personliga integriteten, jämfört med kamerasystem som skickar obearbetade videoströmmar.
Nu får Modcam ett tillskott i kassan i form av 5 miljoner kronor från det tyska riskkapitalbolaget Robert Bosch Venture Capital. Pengarna ska gå till marknadsföring och försäljning av produkten, säger vd Andreas Nordegren till Di Digital:
“Under våren och sommaren har vi utvecklat vår plattform och enheten har gått till produktion. Nu går vi in i en självfas och vi behöver bekosta både marknadsföring och andra resurser”, säger han.
Modcam grundades i slutet av 2013 av bland andra Polar Rose-veteranen Jan-Erik Solem, Bogdan Tudosiou, Tord Wingren och Karl-Anders Johansson. I fjol tog bolaget in 13 miljoner kronor från Spintop Ventures, Johan Lenander, tidigare Sony Ericsson-chefen Bert Nordberg och Anders Laurin.
Innehåll från ChargeNodeAnnons
Optimera elbilsladdningen och spara pengar
En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.
Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande.
Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas.
– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.
En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut.
– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev