Hoppa till innehållet

Uber använder Lexbase för att granska förare

Taxibolaget Uber använder den kontroversiella databasen Lexbase för att förhandsgranska sina förare, kan Di Digital avslöja.

Foto: Uber

I måndags kunde Di Digital avslöja att taxibolaget Uber brister i sin kontroll av förare. I sin marknadsföring hävdar Uber att alla förare intervjuas, utbildas och måste ha haft körkort i minst tre år. Dessutom måste de lämna in ett utdrag ur brottsregistret.

Men när vi själva anmäler oss som UberPOP-förare blir vi godkända nästan helt utan kontroller.

Vad gäller utdrag ur brottsregister säger Uber att bolaget förhandskollar förare mot en publikt tillgänglig databas över utfärdade domar.

Tidigare har Uber inte velat berätta vilken databas som används. Men nu kan Di Digital avslöja att företaget gör sina slagningar mot den kontroversiella webbtjänsten Lexbase, en tjänst som kritiserats kraftigt av både politiker och myndigheter. Uppgiften bekräftas av Ubers pr-byrå Burson Marsteller.

Lexbase är ett öppet arkiv över domar från svenska domstolar, sökbart via namn, personnummer eller geografiskt läge. Tjänsten lanserades i början av 2014 och blev genast hårt kritiserad för att vara integritetskränkande och för att peka ut oskyldiga som brottslingar.

Datainspektionens generaldirektör Kristina Svan Starrsjö argumenterade i fjol för en grundlagsändring för att stoppa sajten. "Ett cyniskt missbruk av grundlagen", sa Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg  i en kommentar om sajten.

Sajtens ansvarige utgivare, Jonas Häger, friades i maj 2015 av tingsrätten från två åtal om förtal.

Di Digital har sökt representanter för svenska Uber för mer information. Vi har ännu inte fått svar, vare sig på telefon eller mejl.

Svenska Uber har stått utan Sverigechef sedan i våras. Enligt pr-byrån Burson-Marsteller saknas därmed talespersoner för den svenska marknaden.

Läs även: Ubers förarkontroller är en bluff

Läs även: "Uber spelar rysk roulette med sina användare"

Läs även: Transportstyrelsen: UberPOP är olagligt

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera