I måndags kunde Di Digital avslöja att taxibolaget Uber brister i sin kontroll av förare. I sin marknadsföring hävdar Uber att alla förare intervjuas, utbildas och måste ha haft körkort i minst tre år. Dessutom måste de lämna in ett utdrag ur brottsregistret.
Men när vi själva anmäler oss som UberPOP-förare blir vi godkända nästan helt utan kontroller.
Vad gäller utdrag ur brottsregister säger Uber att bolaget förhandskollar förare mot en publikt tillgänglig databas över utfärdade domar.
Tidigare har Uber inte velat berätta vilken databas som används. Men nu kan Di Digital avslöja att företaget gör sina slagningar mot den kontroversiella webbtjänsten Lexbase, en tjänst som kritiserats kraftigt av både politiker och myndigheter. Uppgiften bekräftas av Ubers pr-byrå Burson Marsteller.
Lexbase är ett öppet arkiv över domar från svenska domstolar, sökbart via namn, personnummer eller geografiskt läge. Tjänsten lanserades i början av 2014 och blev genast hårt kritiserad för att vara integritetskränkande och för att peka ut oskyldiga som brottslingar.
Datainspektionens generaldirektör Kristina Svan Starrsjö argumenterade i fjol för en grundlagsändring för att stoppa sajten. "Ett cyniskt missbruk av grundlagen", sa Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg i en kommentar om sajten.
Sajtens ansvarige utgivare, Jonas Häger, friades i maj 2015 av tingsrätten från två åtal om förtal.
Di Digital har sökt representanter för svenska Uber för mer information. Vi har ännu inte fått svar, vare sig på telefon eller mejl.
Svenska Uber har stått utan Sverigechef sedan i våras. Enligt pr-byrån Burson-Marsteller saknas därmed talespersoner för den svenska marknaden.
Läs även: Ubers förarkontroller är en bluff
Läs även: "Uber spelar rysk roulette med sina användare"
Läs även: Transportstyrelsen: UberPOP är olagligt