Hoppa till innehållet

”Uber är skattesmitare”

Kritiken haglade när Uber mötte branschorganisationen Svenska Taxiförbundet på ett seminarium i riksdagen. ”Vi låter ett stort, internationellt företag smita från sin skatteplikt. Det är en akut fråga”, sa Claudio Skubla, tillförordnad direktör för Svenska Taxiförbundet.

Taxibolaget Ubers verksamhet i Sverige bygger på välplanerat och välorganiserat skattefusk. Det hävdade Claudio Skubla, tf förbundsdirektör för branschorganisationen Svenska Taxiförbundet, under ett seminarium i riksdagen på tisdagen.

Seminariet, på temat delningsekonomin, anordnades av Jessica Rosencrantz, trafikpolitisk talesperson för M och vice ordförande i trafikutskottet. Claudio Skublas motpart i diskussionen var Lars Dyrhagen, head of public policy för Uber i Sverige och Skandinavien.

Deltog i debatten gjorde även Anna Felländer, digitaliserings- och framtidsekonom på Swedbank, Mårten Blix, doktor i nationalekonomi samt entreprenörerna Magnus Engervall och Erik Wallin, grundare av Flexidrive respektive Baghitch.

Replikskiftena mellan Uber och Svenska Taxiförbundet kom att dominera diskussionen:

”Det här är inte en trafikfråga, det är en skattefråga. Hela Ubers koncept bygger på skattesmitning”, sa Claudio Skubla.

Det här är inte en trafikfråga, det är en skattefråga. Hela Ubers koncept bygger på skattesmitning.

Hans kritik syftade på Ubers bolagskonstruktion i Sverige. Intäkter från förare som använder bolagets plattform slussas direkt till Ubers europeiska moderbolag, registrerat i Nederländerna.

80 procent av pengarna betalas sen tillbaka till föraren, som arbetar som egenföretagare och alltså förväntas sköta sin redovisning på egen hand. Ubers avgift på 20 procent stannar i Nederländerna.

Upplägget innebär att Uber inte behöver betala bolagsskatt i Sverige. Det försvårar dessutom för de svenska myndigheterna, som inte har någon möjlighet att begära ut handlingar från Uber för att kontrollera att förarna redovisar rätt intäkter, hävdar Claudio Skubla.

Det till skillnad från hos svenska taxiföretag, som hanterar transaktionerna i svenska bolag och därmed står inom räckhåll för myndigheternas kontroller, enligt Claudio Skubla.

Claudio Skubla, tf förbundsdirektör för Svenska Taxiförbundet. Foto: Svenska Taxiförbundet

En granskning av Sveriges Radio visade nyligen att tre av tio UberPOP-förare inte säger sig betala någon skatt alls.

”Vi har inga problem med nya konkurrenter eller teknisk utveckling. Det vi vänder oss emot är att stora, internationella företag tillåts spela enligt helt andra regler än de lokala aktörerna i Sverige”, fortsatte Claudio Skubla.

Ubers Lars Dyrhagen bemötte kritiken genom att framhålla förarnas eget ansvar.

”Uber är en teknikplattform. Vi matchar de som kan erbjuda transport med de som behöver förflytta sig från en plats till en annan. Men vi kan inte betala någon annans skatt åt dem. Driver du ett eget företag måste du själv bestämma hur du vill göra”, sade han, med syftning på att Ubers förare inte är anställda utan arbetar som egenföretagare.

Han betonade dock att Uber inte har för avsikt att smita från sina plikter:

”I vissa länder har vi tagit fram avtal med politikerna för att säkra att redovisningen sker korrekt och att det blir lättare för förarna att skicka in sin redovisning. Om vi använder tekniken på rätt sätt så kan vi lösa de här frågorna”, sa Lars Dyrhagen.

”Det är vårt jobb att se till att det här fungerar. Om vi som plattform inte lyckas göra det som samhället kräver så ska politikerna givetvis stänga ned oss”, fortsatte han.

Uber klev in på den svenska marknaden under vintern 2013. Idag hanterar bolaget ”tiotusentals körningar varje vecka” och har ”flera tusen förare” som använder plattformen i Sverige, enligt Lars Dyrhagen. Majoriteten av dem är licensierade taxiförare som använder tjänsten Uber Black, alltså ”vanliga” Uber-bilar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera