21 Uberpop-förare har under hösten och vintern dömts i Tingsrätten för olaga taxitrafik. Det uppgav DN under fredagen.
Även Transportstyrelsen, den myndighet med ansvar för taxitrafiken i Sverige, har kommit fram till att Uberpop-förare bryter mot lagen. För att skjutsa passagerare mot betalning krävs ett giltigt taxikörkort. Det kräver Uber inte av sina Uberpop-förare, däremot av de förare som kör såkallade UberX- eller Uber Black-bilar.
Bolaget Uber har hela tiden hävdat att ansvaret ligger hos den enskilde föraren.
“Vår uppfattning är att Ubers verksamhet ryms inom ramen för svensk lagstiftning. Vi kan där konstatera att vi inte delar den bedömningen”, sa bolagets Sverige-vd Alok Alström i en intervju med Di Digital under hösten.
Resonemanget bygger på att Uber betraktar sig självt som en teknisk plattform snarare än ett taxiföretag. Därmed, menar bolaget, slutar det egna ansvaret vid en fungerande marknadsplats där bilförare och passagerare kan göra upp med varandra.
“Den legala relationen är att de som kör bilarna är våra kunder. Passagerarna i bilarna är förarnas kunder”, säger Alok Alström.
Bolaget Uber har aldrig åtalats i svensk domstol. Samtliga domar har riktats mot enskilda förare, som ej heller är anställda av Uber utan att betrakta som egenföretagare.
Däremot betalar Uber de åtalade och dömda förarnas advokatkostnader.
I samtliga fall som förarna företrätts av en advokat i rätten har det handlat om en privat försvarare från Gamla Stans Advokatbyrå i Stockholm.
Gamla Stans Advokatbyrå anlitas på rekommendation av Uber. Byrån får dessutom betalt av Uber, inte av de åtalade förarna. Det bekräftar Ubers kommunikationschef Oliver Carrà för Di Digital.
"Vi stöttar dem i en bredd av avseenden. Ytterst beror det på förarpartnerns behov vad det innebär", säger Oliver Carrà.
"Med det sagt är förarpartners självständiga från Uber och det är också de advokater som företräder dem", fortsätter han.
Den legala relationen är att de som kör bilarna är våra kunder. Passagerarna i bilarna är förarnas kunder.
Uppgifterna stämmer med de från en dömd Uberpop-förare som Di Digital varit i kontakt med. I fjol åtalades och dömdes han av Tingsrätten för olaga taxiverksamhet, men har överklagat sin dom till hovrätten.
“Jag frågade advokaten hur vi skulle göra med betalning. Han sa att du behöver inte betala, det sköter Uber”, säger föraren.
Bilden delas av kriminalinspektör Lars Berglund, som sköter utredningarna kring Uberpop i Stockholm.
“Vad jag förstår blir förarna erbjudna advokathjälp av Uber. De blir rekommenderade och hänvisade till den här byrån”, säger han.
Di Digital har utan framgång sökt Niklas Österberg och Magnus Ljungstedt, de advokater på Gamla Stans Advokatbyrå som företrätt Ubers förare i Tingsrätten.
Under våren ska en särskild taxiutredning tillsatt av regeringen lämna sin slutrapport. En avgörande fråga i den gäller just samåkning, det vill säga det område där Uber verkar med tjänsten Uberpop.
Taxiutredningens rekommendationer till regeringen väntas få stor betydelse för Ubers framtid i Sverige.
“Jag ska komma med en rekommendation som kan gå åt alla håll. Det är inte uteslutet med förbud”, sa utredaren Amy Rader Olsson till Di Digital i höstas.
Läs mer: Uber bluffar om förarkontroller