Hoppa till innehållet

Uber betalar dömda förares advokatkostnader

I dom efter dom slår rätten fast att Ubers lågpristjänst Uberpop är olaglig taxiverksamhet. Det eftersom förarna saknar taxikörkort. Uber förnekar ansvar – men står samtidigt för de åtalade förarnas advokatkostnader.

Den omstridda lågpristjänsten Uberpop låter icke-licensierade taxiförare skjutsa andra mot betalning.
Den omstridda lågpristjänsten Uberpop låter icke-licensierade taxiförare skjutsa andra mot betalning.

21 Uberpop-förare har under hösten och vintern dömts i Tingsrätten för olaga taxitrafik. Det uppgav DN under fredagen.

Även Transportstyrelsen, den myndighet med ansvar för taxitrafiken i Sverige, har kommit fram till att Uberpop-förare bryter mot lagen. För att skjutsa passagerare mot betalning krävs ett giltigt taxikörkort. Det kräver Uber inte av sina Uberpop-förare, däremot av de förare som kör såkallade UberX- eller Uber Black-bilar.  

Bolaget Uber har hela tiden hävdat att ansvaret ligger hos den enskilde föraren.

“Vår uppfattning är att Ubers verksamhet ryms inom ramen för svensk lagstiftning. Vi kan där konstatera att vi inte delar den bedömningen”, sa bolagets Sverige-vd Alok Alström i en intervju med Di Digital under hösten. 

Resonemanget bygger på att Uber betraktar sig självt som en teknisk plattform snarare än ett taxiföretag. Därmed, menar bolaget, slutar det egna ansvaret vid en fungerande marknadsplats där bilförare och passagerare kan göra upp med varandra.

“Den legala relationen är att de som kör bilarna är våra kunder. Passagerarna i bilarna är förarnas kunder”, säger Alok Alström.

Bolaget Uber har aldrig åtalats i svensk domstol. Samtliga domar har riktats mot enskilda förare, som ej heller är anställda av Uber utan att betrakta som egenföretagare.

Däremot betalar Uber de åtalade och dömda förarnas advokatkostnader.

I samtliga fall som förarna företrätts av en advokat i rätten har det handlat om en privat försvarare från Gamla Stans Advokatbyrå i Stockholm.

 Gamla Stans Advokatbyrå anlitas på rekommendation av Uber. Byrån får dessutom betalt av Uber, inte av de åtalade förarna. Det bekräftar Ubers kommunikationschef Oliver Carrà för Di Digital.

"Vi stöttar dem i en bredd av avseenden. Ytterst beror det på förarpartnerns behov vad det innebär", säger Oliver Carrà.

"Med det sagt är förarpartners självständiga från Uber och det är också de advokater som företräder dem", fortsätter han.

Den legala relationen är att de som kör bilarna är våra kunder. Passagerarna i bilarna är förarnas kunder.

Uppgifterna stämmer med de från en dömd Uberpop-förare som Di Digital varit i kontakt med. I fjol åtalades och dömdes han av Tingsrätten för olaga taxiverksamhet, men har överklagat sin dom till hovrätten.

“Jag frågade advokaten hur vi skulle göra med betalning. Han sa att du behöver inte betala, det sköter Uber”, säger föraren.

Bilden delas av kriminalinspektör Lars Berglund, som sköter utredningarna kring Uberpop i Stockholm.

“Vad jag förstår blir förarna erbjudna advokathjälp av Uber. De blir rekommenderade och hänvisade till den här byrån”, säger han.

Di Digital har utan framgång sökt Niklas Österberg och Magnus Ljungstedt, de advokater på Gamla Stans Advokatbyrå som företrätt Ubers förare i Tingsrätten.

Under våren ska en särskild taxiutredning tillsatt av regeringen lämna sin slutrapport. En avgörande fråga i den gäller just samåkning, det vill säga det område där Uber verkar med tjänsten Uberpop.

Taxiutredningens rekommendationer till regeringen väntas få stor betydelse för Ubers framtid i Sverige.

“Jag ska komma med en rekommendation som kan gå åt alla håll. Det är inte uteslutet med förbud”, sa utredaren Amy Rader Olsson till Di Digital i höstas.

Läs mer: Uber bluffar om förarkontroller

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera