Hoppa till innehållet

Uber Eats letar sig utanför tullarna

Ubers matleveranstjänst Uber Eats letar sig utanför Stockholms innerstad och börjar leverera till några närliggande områden.

Uber Eats Sverigechef Zoltan Fekete.
Uber Eats Sverigechef Zoltan Fekete.Bild: Uber/kollage

Uber Eats lanserade i Sverige i oktober 2016. Hittills har tjänsten bara funnits tillgänglig innanför tullarna i Stockholm, men nu utökar Eats leveransområdet. Från och med idag kan boende använda tjänsten i Hammarby Sjöstad, Lilla Essingen och i Norra Djurgårdsstaden/Gärdet och Hjorthagen.

Intresset för Uber Eats har vuxit snabbt i Stockholm sedan lanseringen, enligt Zoltan Fekete som är Sverigechef för tjänsten.

Skälet till att tjänsten utökar till just de ovan nämnda områdena är att Uber Eats har sett ett stort intresse i området. När någon öppnar appen i ett område där Uber Eats inte finns så registreras det och blir ett underlag i bedömningen för var tjänsten ska expandera.

”Vi har sett en stor efterfrågan i vår app i de här områdena och beslutet har varit datadrivet, men sen är det naturligt eftersom de här platserna ligger nära innerstan där vi redan finns", säger Zoltan Fekete som är Sverigechef för Uber Eats till Di Digital.

Uber Eats finns i över 60 städer i 22 länder. I Stockholm är över 100 restauranger kopplade till tjänsten.

“Det är ett stort tryck på tjänsten. Antalet restauranger som är anslutna till plattformen växer stadigt och vi har sett ett stort intresse till att bli leveranspartner också.”

En del bedömare menar att marknaden i Sverige, och framförallt Stockholm där flera snarlika tjänster finns, är mättad.

Läs mer: Matapparna döms ut: "Otroligt överkapitaliserade"

Men Zoltan Fekete är inte orolig för konkurrensen.

“Vi är ett teknikbolag och är teknikoptimister. Vi tror att tekniken kan underlätta människors vardag och nya beteendemönster. Det är i vårt DNA. Vi känner städerna, vi känner hur människor tar sig runt i dem och med Uber Eats hjälper vi människor att länka samman ännu mer i sina städer."

Enligt Sverigechefen letar Uber Eats efter fler städer i Sverige att lansera i men han kan inte berätta om några tidsplaner.

Lyssna på senaste Digitalpodden: Sextrakasserier hos Uber, Spotifys utvisningar och Tinks nya plan

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera