Amerikanska taxiappjätten Uber och ryska internetbolaget Yandex kommer att skapa ett samriskföretag värt 3,72 miljarder dollar, motsvarande 31 miljarder kronor.
Det nya joint venture-företaget ska verka i Ryssland och kommer att inkludera Ubers ryska verksamhet och UberEats. I enheter kommer också Ubers matleveranstjänst att ingå, medan Yandex bidrar med sin samåkningstjänst, Yandex.Taxi, som man byggt upp i flera år. Det skriver Wall Street Journal.
Det nya företaget ska genomföra 35 miljoner resor i månaden och växa med 400 procent på årsbasis. Det är planen enligt Yandex.
Läs även: Tidslinje: Så tvingades Ubers vd bort efter bolagets mardrömsår
Att Uber startar ett samriskbolag med sin ryska konkurrent kan ses som ett tecken att bolaget inte längre har samma vilja att gå in i dyra kamper om marknader de har svårt att vinna.
Efter ett tufft krig om Kinas marknad slog sig den kinesiska konkurrenten Didi Chuxing och Uber China ihop sina bolag i augusti i fjol. Under de två åren som Uber fanns i Kina, innan sammanslagningen med Didi, kostade det Uber cirka 17 miljarder kronor i Kina, enligt källor till Bloomberg.
I Ryssland kommer det att bli betydligt billigare för Uber. Uber och Yandex kommer att plöja ned 225 respektive 100 miljoner dollar i verksamheten. Det sistnämnda bolaget blir majoritetsägare med 59,3 procent. Uber får 36,6 procent och de anställda på företaget får 4,1 procent.
Läs även: Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning
Di Digital/ Finwire
Lyssna på Digitalpodden om Uber i Sverige här:
https://embed.acast.com/digitalpodden/applesnyasupercampus-uber-3sverigeochexit-aret2017
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.