Hoppa till innehållet

Uber i nytt blåsväder: Sexuella trakasserier utreds

Uber ska utreda ett fall av sexuella trakasserier mot en ingenjör. Det väcker nytt liv i #deleteUber-kampanjen som gjorde att 200 000 konton togs bort.

Travis Kalanick, medgrundare och vd av Uber.
Travis Kalanick, medgrundare och vd av Uber.

Taxitjänstföretaget Uber kommer att utreda ett fall av sexuella trakasserier. Detta sedan en före detta anställd skrivit i ett blogginlägg att hon blivit utsatt utan att personalavdelningen på företaget brytt sig, uppger Recode.

Ubers vd Travis Kalanick hävdar att han inte kände till anklagelserna men lovar nu att utreda saken. I ett uttalande skriver han bland annat att "det inte finns någon plats för sådant beteende på Uber. De som trakasserar andra eller tycker att det är okej kommer att sparkas".

Kvinnan som började jobba som ingenjör på företaget för två år sedan har även fått stöd av en kvinnlig styrelseledamot. Denna skriver i ett twitterinlägg att hon kommer att se till att en ordentlig intern oberoende utredning görs.

Hashtagen #deleteUber, som först fick fart i samband med Donald Trumps inreseförbud, har dykt upp på Twitter igen skriver Recode.

Läs även: Techjättarna går samman mot Donald Trump

Kampanjen startades på grund av Ubers beslut att höja priserna omkring John F. Kennedy-flygplatsen i New York, där taxiförare samtidigt strejkade mot Donald Trumps exekutiva order.

Enligt Uber togs 200 000 konton bort i samband med #deleteUber-kampanjen.

Läs även: Silicon Valley-svensken om Trumps visumregler: ”Otroligt orosmoln”

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera