Hoppa till innehållet

Uber och Fiat vill bygga självkörande bilar tillsammans

Taxijätten Uber och biltillverkaren Fiat Chrysler, som även äger bilmärken som Alfa Romeo, Jeep och Maserati, för diskussioner om ett partnerskap kring självkörande bilar. 

Fiat Chrysler äger bland annat bilmärket Alfa Romeo, här med modellen Giulia.
Fiat Chrysler äger bland annat bilmärket Alfa Romeo, här med modellen Giulia.Foto: Fiat Chrysler

Det har länge ryktats om att Uber vill ta steget från att erbjuda resor i andras bilar till att göra det i sina egna. Bolaget har tidigare pumpat in stora pengar i att utveckla teknik för självkörande bilar, och har även rekryterat en större grupp forskare från amerikanska Carnegie Mellon Robotics Institute för att arbeta med just det.   

Nu uppger nyhetssajten Bloomberg att Uber för diskussioner med biljätten Fiat Chrysler om självkörande bilar. Diskussionerna sägs vara i ett tidigt stadium, men kan mynna ut i ett gemensamt projekt redan i år, enligt nyhetssajten. 

Fiat Chrysler är världens tredje största biltillverkare och äger även bilmärken som Alfa Romeo, Jeep och Maserati, bland andra. 

Fiat Chrysler arbetar sedan tidigare med Google för att utveckla teknik för självkörande bilar. Enligt Bloomberg för Uber även liknande diskussioner med andra biltillverkare. 

Det exakta syftet med diskussionerna är inte känt. På en konferens under onsdagen sa Ubers vd Travis Kalanick att bolaget inte har några ambitioner att bygga egna bilar. Snarare söker man partnerskap med traditionella biltillverkare som kan stå för tillverkningen. 

Nyheten är en av många som berör hur den traditionella bilindustrin försöker positionera sig jämte techjättarnas planer för transportindustrins framtid. Amerikanska General Motors har investerat en halv miljard dollar i Uber-konkurrenten Lyft, och tyska Daimler och BMW för diskussioner med såväl Microsoft som Amazon om samarbeten.

Samtidigt har Apple investerat en miljard dollar i den kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing, och sägs även ha långt gångna planer på att tillverka egna bilar. 

Läs även: Kommentar: "Därför miljardsatsar Apple på Kinas Uber"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera