Hoppa till innehållet

Uber och Google på kollisionskurs – hög chef hoppar av

Sprickan mellan taxiappen Uber och dess delägare Google blir allt större. Nu lämnar Googles chefsjurist Ubers styrelse efter en utdragen dispyt.

David Drummond, chefsjurist på Google, lämnar styrelsen för Uber, med vd Travis Kalanick.
David Drummond, chefsjurist på Google, lämnar styrelsen för Uber, med vd Travis Kalanick.Foto: Google, AP

Uber och Googles självkörande bilar har hamnat på kollisionskurs. Nu lämnar David Drummond, chefsjurist för Googles moderbolag Alphabet, Ubers styrelse, enligt Recode.

Bakgrunden är att Uber och dess delägare Google konkurrerar allt mer med varandra i striden om morgondagens självkörande bilar. Det gäller allt ifrån jakten på nya medarbetare till partneravtal i fordonssektorn.

David Drummond valdes in i Ubers styrelse i augusti 2013 då Googles riskkapitalbolag, Google Ventures, var huvudinvesterare i en kapitalrunda där Uber tog in drygt tre miljarder kronor.

För några dagar sedan aviserade Ubers vd Travis Kalanick att Anthony Levandowski ska leda Ubers självkörande bilprojekt. Detta i spåren av Ubers köp av Otto, ett bolag som utvecklar teknik för självkörande lastbilar.

Anthony Levandowski var en av pionjärerna bakom Googles självkörande bilprojekt. Han är även en av grundarna bakom Otto.

Läs mer: Uber köper Otto – Google-stjärna ombord

Ubers köp av Otto genomfördes i samband med Ubers miljardavtal med Volvo Cars, om att utveckla självkörande bilar.

Ubers nya, självkörande Volvobil och Googles självkörande bil.

För några år sedan var Google en av de största banbrytarna inom området för självkörande bilar. Men på senaste har sökjättens bilprojekt haft svårt att knyta avtal med de stora fordonstillverkarna, med undantag för en liten affär med Fiat Chrysler. 

Läs mer: Ubers första självkörande bil är en Volvo

Samtidigt är Ubers avtal med Volvo bolagets andra partnerskap med en stor biltillverkare. I maj aviserade Uber att man tecknat ett strategiskt partnerskap med japanska Toyota.

Kort och gott ser Google och Uber alltmer ut som rivaler, snarare än samarbetspartners med nära ägarband. Situationen är inte ny för sökjätten, som de senaste åren gjort allt fler intåg inom allt fler områden.

Googles förre vd Eric Schmidt tvingades exempelvis lämna Apples styrelse när det stod klart att Googles mobila operativsystem Android skulle bli huvudkonkurrent till Apples Iphone.

”Jag lämnade nyligen Ubers styrelse på grund av överlappningen mellan de två bolagen”, sa Drummond i ett skriftligt uttalande från Uber.

”Uber är ett fenomenalt bolag och det har varit ett privilegium att jobba för dem de senaste, drygt två åren. Google Ventures förblir en entusiastisk investerare och Google ska fortsätta att vara en partner med Uber”, tillade han.

Uttalandet kom i spåren av uppgifter från The Information om att både Drummond och Google Ventures vd David Krane stängt ute från Ubers styrelsemöten under nästan ett års tid.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera