Annons
Ubers vd Travis Kalanick säger att affären handlar om att nå lönsamhet i Kina.

Uber och Kinajätten begraver stridsyxan

Nordkoreas president Kim Jong-Un och hustrun Ri Sol Ju.

Så använder Nordkorea nätet: Gillar Facebook och krigsspel

Elon Musk, grundare av elbilsföretaget Tesla.

Elon Musk: Zuckerberg förstår inte AI-hotet

32 år gamla Paint kommer inte försvinna, utan bli ett gratisprogram, berättar Microsoft.

Microsoft kovänder: Pensionerar inte Paint

Sellpys grundartrio Philip Gunnstam, Michael Arnör och Oskar Nielsen.

H&M-finansierade Sellpy fyrfaldigar omsättningen

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Uber och Kinajätten begraver stridsyxan

Ubers vd Travis Kalanick säger att affären handlar om att nå lönsamhet i Kina.
Ubers vd Travis Kalanick säger att affären handlar om att nå lönsamhet i Kina.
Uber har bränt 17 miljarder kronor i Kina utan att nå lönsamhet. Nu slår Uber China och huvudkonkurrenten Didi Chuxing ihop sina verksamheter, enligt Bloomberg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med sin stora befolkning och växande medelklass är Kina en åtråvärd marknad för snabbväxande företag i transportbranschen.

Didi Chuxing, Ubers främsta konkurrent på marknaden, tog i maj in 8,6 miljarder kronor i kapital från hårdvarujätten Apple.

Till investerarna i Uber China, som är ett eget bolag, hör bland andra Ubers moderbolag och den kinsesiska sökjätten Baidu.

Nu sluter de två tjänsterna fred genom att slå ihop sina verksamheter, rapporterar Bloomberg.

Därmed får Uber Chinas ägare en 20-procentig andel i Didi Chuxing, som i sin tur investerar 8,6 miljarder kronor i Ubers moderbolag. Affären värderar Uber till 581 miljarder kronor.

”Som entreprenör har jag lärt mig att framgång handlar om att lyssna på sitt huvud och om att följa sitt hjärta”, skriver Ubers vd Travis Kalanick i ett blogginlägg som Bloomberg har kommit över.

Uber har hittills förbrukat mer än 17 miljarder kronor på den kinesiska marknaden, rapporterar nyhetsbyrån.

I det hårdnande riskkapitalklimatet, som Di Digital har rapporterat återkommande om, sätter Uber lönsamhet före hårdnackad konkurrens. 

”Uber och Didi Chuxing investerar miljarder dollar i Kina och båda företagen har inte ännu gått med vinst i landet. Att nå lönsamhet är det enda sättet att bygga en hållbar verksamhet som på bästa sätt kan tjäna kinesiska åkare, förare och städer på lång sikt”, skriver Travis Kalanick enligt Bloomberg.

Under fjolårets första sex månader var Uber lönsamt i ”utvecklade marknader”, enligt Bloombergs källor.

Uber tog nyligen in 30 miljarder kronor i kapital från Saudiarabien, vilket enligt Financial Times var den största enskilda investeringen i ett privatägt bolag någonsin.

Didi Chuxing är sedan tidigare delägare i Ubers huvudsakliga amerikanska konkurrent Lyft.


 

Mer om Uber:

Foto:

”Därför miljardsatsar Apple på Kinas Uber”

Foto:

Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post