Hoppa till innehållet

Uber-rivalen Grab tar in in 20 miljarder kronor

Taxitjänsten Grab kör ifrån Uber i Sydostasien. Nu får bolaget in ytterligare 20 miljarder kronor i den hittills största techinvesteringen i regionen.

Softbanks grundare Masayoshi Son vid en presskonferens i Tokyo 2014. Foto: TT, Eugene Hoshiko
Softbanks grundare Masayoshi Son vid en presskonferens i Tokyo 2014. Foto: TT, Eugene Hoshiko

Taxitjänsten Grab har mottagit en investering på motsvarande drygt 20 mijarder kronor från bland annat den kinesiska taxiappen Didi Chuxing, och japanska Softbank. Det är den största investeringen som hittills har gjorts i en startup i Sydostasien, skriver Financial Times.

Läs även: Taxiappen Grab drar in 6,4 miljarder från bland andra Softbank

Både Didi och Softbank har investerat tidigare i Grab. De tillför tillsammans drygt 16 miljarder kronor i rundan, medan andra befintliga och nya investerare pytsar in omkring 4 miljarder kronor.

Grab grundades 2012 av två Harvardalumner från Malaysia. Bolaget har seglat upp som ett hinder mot amerikanska Ubers satsningar i Sydostasien. Grab har etablerat sig i 55 städer i regionen jämfört med Ubers 35 städer, skriver Financial Times.

Läs även: Kinas Didi fyller på krigskassan – nära Ubers värdering

I och med investeringen värderas Grab till knappt 50 miljarder kronor. Pengarna ska användas bland annat till att investera i Grabpay, som är bolagets mobila betalplattform. 

Läs även: Ubers kris sätter skyhög värdering i gungning

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera