Hoppa till innehållet

Uber sågar utredarens förslag

Både Uber och Heetch sågar taxiutredningens definition av samåkning medan Taxiförbundet applåderar dagens besked.

 

Martin Hedevåg, Sverigechef på Uber.
Martin Hedevåg, Sverigechef på Uber.Bild: Oskar Omne

Utredningens förslag innebär bland annat en strikt reglering för vad som ska räknas som samåkning. I princip vill utredaren att förare och passagerare vid samåkning delar på samtliga resekostnader.

För Uber är det dåliga nyheter. Förslaget skulle sannolikt innebära ett fortsatt stopp för företagets samåkningstjänst Uber Pop, som lades ner i maj efter att ett flertal förare dömts för olaglig taxiverksamhet.

”Utredningens förslag fortsätter att hindra de verkliga fördelarna med samåkning i stor skala. Samåkning kan bidra till att lösa en av de största utmaningarna för våra städer idag, trängsel och utsläpp, genom att få in fler människor i färre bilar”, säger Ubers Sverigechef Martin Hedevåg.

Läs mer: (L) rasar mot taxiutredningen: ”Mycket olyckligt”

Även från uppstickaren Heetch kommer kritik mot utredningen.

”I en tid när våra grannländer går i riktning mot att möjliggöra delningsekonomi tycks Sverige nu gå i motsatt riktning”, säger bolagets vd Hicham Larhnimi.

Läs mer: Polisen dömer ut taxi-appen Heetch – förarna riskerar straff

Heetch:s app gör det möjligt för användarna att samåka med bilförare sena kvällar och nätter. I stället för att betala för resan donerar passageren en summa pengar till föraren. Men Transportstyrelsen ser bolagets verksamhet som olaglig taxitrafik.

Det är en helt felaktig bedömning, hävdar Hicham Larhnimi. Han efterlyser tydligare regler men menar att utredningens förslag går i motsatt riktning.

”Förslaget innebär tyvärr en gigantisk gråzon. Vi vill, tillsammans med politiker och myndigheter, utveckla regelverken – inte kringgå dem”, säger Hicham Larhnimi som hoppas att regeringen arbetar om förslaget.

Läs mer: ”Här är taxiutredningens genidrag”

Samtidigt som utredningen vill reglera samåkningen öppnar den för olika typer av beställningstrafik utan taxameter, till exempel med förutbestämda priser och förhandsbokningar genom beställningscentraler. Det kan ske genom en app och det ska inte behöva vara några kontanter inblandade.

Den delen av utredningen ser Uber som ett steg i rätt riktning.

”Det är bra för konsumenternas valmöjligheter och för förarna genom att det skapar fler möjligheter till jobb. Men låt oss inte lura oss själva. Andra länder springer förbi oss med innovativa regleringar som tar till vara på ny teknologi”, säger Martin Hedevåg.

Även Taxiförbundet gör tummen upp för undantagen från kravet på taxameter.

”Taxametern är en ganska kostsam historia. Det här är bra för alla, både för Uber och för övriga företag i taxibranschen”, säger förbundsdirektör Claudio Skubla.

Enligt honom ser Taxiförbundet positivt på utredningens förslag överlag, men hade samtidigt gärna sett tydligare formuleringar kring samåkning.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera