Utredningens förslag innebär bland annat en strikt reglering för vad som ska räknas som samåkning. I princip vill utredaren att förare och passagerare vid samåkning delar på samtliga resekostnader.
För Uber är det dåliga nyheter. Förslaget skulle sannolikt innebära ett fortsatt stopp för företagets samåkningstjänst Uber Pop, som lades ner i maj efter att ett flertal förare dömts för olaglig taxiverksamhet.
”Utredningens förslag fortsätter att hindra de verkliga fördelarna med samåkning i stor skala. Samåkning kan bidra till att lösa en av de största utmaningarna för våra städer idag, trängsel och utsläpp, genom att få in fler människor i färre bilar”, säger Ubers Sverigechef Martin Hedevåg.
Läs mer: (L) rasar mot taxiutredningen: ”Mycket olyckligt”
Även från uppstickaren Heetch kommer kritik mot utredningen.
”I en tid när våra grannländer går i riktning mot att möjliggöra delningsekonomi tycks Sverige nu gå i motsatt riktning”, säger bolagets vd Hicham Larhnimi.
Läs mer: Polisen dömer ut taxi-appen Heetch – förarna riskerar straff
Heetch:s app gör det möjligt för användarna att samåka med bilförare sena kvällar och nätter. I stället för att betala för resan donerar passageren en summa pengar till föraren. Men Transportstyrelsen ser bolagets verksamhet som olaglig taxitrafik.
Det är en helt felaktig bedömning, hävdar Hicham Larhnimi. Han efterlyser tydligare regler men menar att utredningens förslag går i motsatt riktning.
”Förslaget innebär tyvärr en gigantisk gråzon. Vi vill, tillsammans med politiker och myndigheter, utveckla regelverken – inte kringgå dem”, säger Hicham Larhnimi som hoppas att regeringen arbetar om förslaget.
Läs mer: ”Här är taxiutredningens genidrag”
Samtidigt som utredningen vill reglera samåkningen öppnar den för olika typer av beställningstrafik utan taxameter, till exempel med förutbestämda priser och förhandsbokningar genom beställningscentraler. Det kan ske genom en app och det ska inte behöva vara några kontanter inblandade.
Den delen av utredningen ser Uber som ett steg i rätt riktning.
”Det är bra för konsumenternas valmöjligheter och för förarna genom att det skapar fler möjligheter till jobb. Men låt oss inte lura oss själva. Andra länder springer förbi oss med innovativa regleringar som tar till vara på ny teknologi”, säger Martin Hedevåg.
Även Taxiförbundet gör tummen upp för undantagen från kravet på taxameter.
”Taxametern är en ganska kostsam historia. Det här är bra för alla, både för Uber och för övriga företag i taxibranschen”, säger förbundsdirektör Claudio Skubla.
Enligt honom ser Taxiförbundet positivt på utredningens förslag överlag, men hade samtidigt gärna sett tydligare formuleringar kring samåkning.