Hoppa till innehållet

Uber samlade in kunddata även efter att appen tagits bort

New York Times avslöjar att Apple 2015 upptäckte att taxitjänsten Uber bröt mot reglerna för App Store och hotade att ta bort Uber-appen.

Ubers vd och grundare Travis Kalanick.
Ubers vd och grundare Travis Kalanick.

Uber har under våren flera gånger hamnat i blåsväder. Taxitjänsten anklagas bland annat för att inte ha gjort tillräckligt för att sätta stopp på sexuella trakasserier mot kvinnor. Flera höga chefer har lämnat bolaget.

Läs mer: Uber i nytt blåsväder: Sexuella trakasserier utreds

I centrum för kontroverserna står grundaren och vd:n Travis Kalanick. I ett längre reportage i New York Times beskrivs hur han flera gånger "lekt med elden" för att göra Uber till den dominerade nya taxiappen i flera länder genom att strunta i regler, använda juridiska kryphål och ta stora risker.

Läs även: Uber tappar näst högsta chefen

En detalj som framkommer, som tidigare inte har rapporterats, är hur Uber i hemlighet identifierade och taggade Iphones även efter att appen tagits bort av användaren. Det är ett förfarande som strider mot Apples regler.

Men Apples ingenjörer upptäckte regelbrottet och i början av 2015 kallade Apples vd Tim Cook till sig Travis Kalanick. Under mötet tog Tim Cook upp frågan.

"Jag har hört att du har brutit mot några av våra regler", ska Apple-vd:n ha sagt enligt New York Times.

Tim Cook ska även ha hotat med att ta bort Uber-appen från App Store, vilket i praktiken skulle ha inneburit slutet för taxitjänsten, varför Uber föll till föga enligt New York Times.

Men till Techcrunch säger en talesperson för Uber att spårningen var ett sätt för Uber att hindra att appen används på stulna telefoner. Denna säger även att bolaget fortfarande använder ett sätt att identifiera enheter som tidigare har använts för bedrägerier, men att metoden följer Apples regler.

Läs även: Efter domen: Uber lämnar Danmark

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera