Hoppa till innehållet

Uber skickar ut elbilar i London

Under september börjar Ubers första elbilar att rulla på Londons gator.

Uber presenterade nyligen sin första självkörande bil. Snart är det dags för företaget att rulla ut elbilar på gatorna.
Uber presenterade nyligen sin första självkörande bil. Snart är det dags för företaget att rulla ut elbilar på gatorna.Foto: AP

Taxiapptjänsten Uber ska introducera elbilar i London under september och planen är att hundratals elbilar ska vara i drift nästa år.

Det sker i samarbete med Nissan och kinesiska BYD, skriver bland andra Techcrunch.

Initialt startar Uber med 50 elbilar i London och om det faller väl ut ska tjänsten expanderas till ännu en brittisk stad.

Är försöken lyckade blir det tal om hundratals elbilar från Uber på de brittiska vägarna under nästa år.

Nyligen rapporterade Di Digital om Ubers första egna självkörande bil. Den lanseras i samarbete med Volvo i amerikanska Pittsburgh i ett projekt där företagen tillsammans investerar flera miljarder kronor.

Di Digital/Finwire

Läs även: Ubers första självkörande bil är en Volvo

Läs även: Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera