“Vi känner viss desperation inför frågan om skattefusket i taxibranschen”. Så skriver förbundsdirektören Claudio Skubla som svar på min text om branschorganisationen Taxiförbundets metoder i kampen mot uppstickaren Uber.
Han missar därmed poängen fullständigt.
Självklart är det bra att Ubers regelbrott uppmärksammas. Just det står (två gånger!) i texten Claudio Skubla svarar på.
Min poäng är att han borde oroa sig för annat.
Jag tänker ungefär så här:
Det pågående grälet på taximarknaden kan sluta på två sätt.
Det ena, högst sannolika alternativet: Uber böjer sig för svensk lag och börjar betala skatt enligt reglerna.
Då står Claudio Skubla och taxibranschen kvar med exakt samma utmaning som idag: En amerikansk jätte har bestämt sig för att köpa sig in på den svenska marknaden, kosta vad det kosta vill. Uber har ett starkare varumärke, en mer teknikmogen produkt och 88 miljarder dollar i riskkapital i kassan.
Det andra, högst osannolika alternativet: Uber ger upp och lämnar Sverige.
Då dröjer det inte länge innan en annan aktör (kanske kinesiska Didi Chuxing, en ännu mer välfinansierad utmanare med bland andra Apple i ägarkretsen) kliver in och gör anspråk på samma marknad.
Inom några år väntas dessutom Google och andra börja rulla ut självkörande bilar på gatorna.
Vad spelar det då för roll om Ubers svenska förare kört med taxametern på eller ej?
Taxinäringen, liksom alla andra delar av näringslivet, genomgår just nu stora, omvälvande förändringar. Nätet och den digitala tekniken leder till helt nya affärsmodeller som är effektiva och skalbara på ett sätt som inte var möjligt förr. Det är det som brukar kallas för digitalisering.
Uber förstod detta tidigt. Nu expanderar man aggressivt världen över för att försvara sin position på den nya transportmarknad som tar form. En marknad där det, tyvärr, inte ser ut att finnas särskilt mycket utrymme kvar för taxibolag i traditionell bemärkelse.
Snart har vi självkörande bilar på gatorna. Vad spelar det då för roll att Ubers förare kört utan taxameter?
Det bästa svaret är att göra ungefär som alla andra branscher som utmanas av nya, digitala affärsmodeller. Det gäller att anpassa sin produkt och sitt erbjudande till de nya förutsättningarna, hitta en ny plats i värdekedjan och bli bättre än konkurrenten på att ge kunderna vad de vill ha.
På vissa håll i taxibranschen försöker man med just det. Taxi Stockholm och Cabonline (tidigare Fågelviksgruppen) har båda släppt mobiltjänster som kommer hyggligt nära att matcha Uber sett till enkelhet och användbarhet. Det är bra. Sånt borde uppmuntras.
Taxiförbundet, som enligt egen uppgift företräder drygt 70 procent av den svenska taxibranschen, har valt ett annat spår. Man hyr in privatspanare som i hemlighet spionerar på Uber-chaufförer, i syfte att samla bevis för skattefusk som sen kan läckas till media.
Kanske förstår inte Claudio Skubla att det krig han för är lika meningslöst som Don Quijotes kamp mot väderkvarnarna. Kanske vill han bara dra en lans för sina medlemmar, som ju betalar hans lön.
Oavsett det är Uber en idé vars tid är kommen. Ju snarare Taxiförbundet vaknar upp och inser det – ju bättre för alla inblandade.
Läs även: Taxiförbundet: "Nio av tio Uber-förare skattefuskar"