Hoppa till innehållet

"Uber-striden är en kamp mot väderkvarnar"

Taxinäringens branschorganisation har fullständigt gått vilse i sin kamp mot uppstickaren Uber, skriver Di Digitals Daniel Goldberg. 

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di DigitalFoto: Jesper Frisk

“Vi känner viss desperation inför frågan om skattefusket i taxibranschen”. Så skriver förbundsdirektören Claudio Skubla som svar på min text om branschorganisationen Taxiförbundets metoder i kampen mot uppstickaren Uber. 

Han missar därmed poängen fullständigt.

Självklart är det bra att Ubers regelbrott uppmärksammas. Just det står (två gånger!) i texten Claudio Skubla svarar på.

Min poäng är att han borde oroa sig för annat.

Jag tänker ungefär så här:

Det pågående grälet på taximarknaden kan sluta på två sätt.

Det ena, högst sannolika alternativet: Uber böjer sig för svensk lag och börjar betala skatt enligt reglerna.

Då står Claudio Skubla och taxibranschen kvar med exakt samma utmaning som idag: En amerikansk jätte har bestämt sig för att köpa sig in på den svenska marknaden, kosta vad det kosta vill. Uber har ett starkare varumärke, en mer teknikmogen produkt och 88 miljarder dollar i riskkapital i kassan.

Det andra, högst osannolika alternativet: Uber ger upp och lämnar Sverige. 

Då dröjer det inte länge innan en annan aktör (kanske kinesiska Didi Chuxing, en ännu mer välfinansierad utmanare med bland andra Apple i ägarkretsen) kliver in och gör anspråk på samma marknad.

Inom några år väntas dessutom Google och andra börja rulla ut självkörande bilar på gatorna.

Vad spelar det då för roll om Ubers svenska förare kört med taxametern på eller ej?

Taxinäringen, liksom alla andra delar av näringslivet, genomgår just nu stora, omvälvande förändringar. Nätet och den digitala tekniken leder till helt nya affärsmodeller som är effektiva och skalbara på ett sätt som inte var möjligt förr. Det är det som brukar kallas för digitalisering.

Uber förstod detta tidigt. Nu expanderar man aggressivt världen över för att försvara sin position på den nya transportmarknad som tar form. En marknad där det, tyvärr, inte ser ut att finnas särskilt mycket utrymme kvar för taxibolag i traditionell bemärkelse.

Snart har vi självkörande bilar på gatorna. Vad spelar det då för roll att Ubers förare kört utan taxameter?

Det bästa svaret är att göra ungefär som alla andra branscher som utmanas av nya, digitala affärsmodeller. Det gäller att anpassa sin produkt och sitt erbjudande till de nya förutsättningarna, hitta en ny plats i värdekedjan och bli bättre än konkurrenten på att ge kunderna vad de vill ha.

På vissa håll i taxibranschen försöker man med just det. Taxi Stockholm och Cabonline (tidigare Fågelviksgruppen) har båda släppt mobiltjänster som kommer hyggligt nära att matcha Uber sett till enkelhet och användbarhet. Det är bra. Sånt borde uppmuntras.

Taxiförbundet, som enligt egen uppgift företräder drygt 70 procent av den svenska taxibranschen, har valt ett annat spår. Man hyr in privatspanare som i hemlighet spionerar på Uber-chaufförer, i syfte att samla bevis för skattefusk som sen kan läckas till media.

Kanske förstår inte Claudio Skubla att det krig han för är lika meningslöst som Don Quijotes kamp mot väderkvarnarna. Kanske vill han bara dra en lans för sina medlemmar, som ju betalar hans lön.

Oavsett det är Uber en idé vars tid är kommen. Ju snarare Taxiförbundet vaknar upp och inser det – ju bättre för alla inblandade.

Läs även: Taxiförbundet: "Nio av tio Uber-förare skattefuskar"

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera