När taxitjänsten Uber marknadsför sin tjänst UberPOP är nyckelordet trygghet. Förarna som rekryteras till den nya samåkningstjänsten ”intervjuas, genomgår utbildning, har haft körkort i minst tre år och har ett kontrollerat brottsregister”, enligt bolaget.
I veckan kunde Di Digital avslöja att ingen av punkterna stämmer. Förarna intervjuas inte, de genomgår ingen utbildning och kan dessutom ha haft sitt körkort så kort tid som bara några månader. Taxiföretaget kräver heller inget utdrag ur belastningsregistret innan det låter nya förare plocka upp dig i sin bil.
Läs mer: Ubers förarkontroller är en bluff
Än så länge har bolaget avböjt att låta sig intervjuas, men den nordiska etableringschefen Alex Czarnecki skriver i ett mejl att: “Vi undersöker just nu hur denna ansökan har kunnat bli godkänd, och har redan vidtagit åtgärder för att förhindra liknande situationer i framtiden”.
Men faktum är att problemet med osäkra förarkontroller inte är nytt för Uber - tvärtom. Redan förra året gjorde amerikanska NBC en liknande granskning, som även den visade på allvarliga brister i Ubers kontrollsystem. NBC lät en person som var tidigare dömd för våldsbrott ansöka om att bli Uber-chaufför. Hennes ansökan godkändes, trots försäkringar gentemot användare om strikta registerkontroller.
Problemet med osäkra förarkontroller är inte nytt för Uber – tvärtom.
Det finns en rad andra exempel på fall där en enkel bakgrundskoll av chaufförer kunnat bespara Uber mycket problem. På nyårsafton 2013 körde en av bolagets förare på och dödade en sexårig flicka i San Francisco. Först efteråt uppdagades att mannen hade en tidigare dom mot sig för vårdslöshet i trafiken.
Det är lätt att kritisera Uber. Bolaget är kontroversiellt och har stoppats i en rad städer, där affärsmodellen bedömts bryta mot nationella taxilagar. Men trots alla motgångar har bolaget en trogen och entusiastisk användarskara. Det är värt en hel del. Närmare bestämt 50 miljarder dollar – en bra bit mer än telekomjätten Ericsson – vilket är den värdering Uber påstås vara på väg mot.
Förenklat så står Uber på två ben. Å ena sidan tillgången på villig arbetskraft i form av förare, å andra sidan användare som litar på bolaget tillräckligt mycket för att sätta sig i en av dess bilar.
Idag är Uber på väg att såga av det ena benet i jakten på det andra.