Hoppa till innehållet

Uber tappar näst högsta chefen

Turbulensen i Uber ser ut att fortsätta. Nu lämnar chefen Jeff Jones, som beskrivs som nummer två på Uber efter grundaren och vd:n Travis Kalanick.

Ubers ordförande Jeff Jones lämnar taxiappbolaget efter bara sex månader på tjänsten, skriver Recode. Jones har varit den näst högsta chefen på Uber efter vd Travis Kalanick.

Avhoppet är direkt relaterat till de kontroverser som har drabbat taxitjänsten på sistone, däribland anklagelser om sexuella trakasserier som inte tagits på allvar, skriver Recode.

"Det är tydligt att den attityd till ledarskap som har väglett mig under min karriär inte går ihop med det jag såg och upplevde på Uber, och jag kan inte längre fortsätta som ordförande för taxitjänsten", säger Jeff Jones till Recode.

Läs mer: Uber i nytt blåsväder: Sexuella trakasserier utreds

Avhoppet har bekräftats av Uber och vd Travis Kalanick uppger att Jeff Jones önskan att stiga åt sidan kom efter att bolaget tillkännagivit att man ska ha en operativ chef.

”Jeff kom till det tuffa beslutet att han inte ser sin framtid på Uber”, sade Travis Kalanick.

Läs mer: Uber-vd:n i bråk med sin chaufför

Jeff Jones kom till Uber från en position som varumärkeschef på detaljhandelsjätten Target.

Läs även: Taxiuppstickarna frodas i tomrummet efter Uber

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera