Hoppa till innehållet

Uber tar in 30 miljarder – från Saudiarabien

Taxijätten Uber får en oväntad delägare i landet Saudiarabien, som betalar dryga 30 miljarder kronor för 5 procent av bolaget. 

Saudiarabiens kung Salman bin Abdulaziz al Saud på en reklamplansch i landet.
Saudiarabiens kung Salman bin Abdulaziz al Saud på en reklamplansch i landet.Foto: TT / Hasan Jamali

Jätteinvesteringen är, enligt tidningen Financial Times, den största någonsin i ett privatägt bolag. Den sker genom fonden Saudi Arabia Public Investment Fund, som kontrolleras av landets kungafamilj.

Investesteringen innebär att landet Saudiarabien nu äger 5 procent av Uber. Samtidigt tar fondens vd Yasir Al Rumayyan plats i bolagets styrelse.

Uber har nu tagit in sammanlagt 10,7 miljarder dollar i finansering, motsvarande över 88 miljarder kronor. Det gör bolaget till världens i särklass mest välfinansierade startupföretag. 

Investeringen är också den senaste bredsidan i en allt tuffare konkurrenssituation taxijättarna emellan. Bland Ubers delägare finns sedan tidigare den kinesiska internetjätten Baidu. 

För bara ett par veckor sedan investerade Apple en miljard dollar i den kinesiska Uber-konkurrenten Didi Chuxing.

Taxitjänster som Uber är populära särskilt bland kvinnor i Saudiarabien – ett land där kvinnor inte tillåts köra bil själva. Uber har i dagsläget verksamhet i fem städer i landet. 

Saudiarabien införde kvinnlig rösträtt så sent som år 2014. 

Kvinnor får inte köra bil själva i Saudiarabien, vilket gör taxitjänster som Uber populära

Bland de lokala konkurrenterna finns också den svenskgrundade tjänsten Careem, vars vd och grundare Magnus Olsson expanderat från Dubai till tio länder i mellanöstern.

Läs även: Svensken som grundade mellanösterns svar på Uber

I USA har Uber kritiserats för de anställningsvillkor som gäller för förare. I Europa har lågprisvarumärket Uberpop lett till protester och förbud på många håll. I Sverige stängde bolaget nyligen ned Uberpop, efter att en rad förare dömts till böter i domstol. 

I mellanöstern har dock dylika tjänster tagits emot med öppna armar, enligt Financial Times. Egyptens huvudstad Kairo är i dagsläget en av Ubers snabbast växande marknader, enligt tidningen. 

Investeringen är ett tydligt tecken på den omsvängning bort från olja som just nu pågår i den saudiska ekonomin, enligt Financial Times. 

"Den här investeringen är en indikation på vart vi är på väg med landet. Vi sätter våra pengar i ett visionärt företag", säger prinsessan Reema Bandar al-Saud, medlem av landets kungafamilj, i en kommentar till Financial Times. 

Läs även: Kommentar: "Därför miljardsatsar Apple på Kinas Uber"

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera