Hoppa till innehållet

Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Antalet domar mot Uberpop-förare har fördubblats sedan i mars, kan Di Digital avslöja. Totalt har närmare 40 personer dömts till böter, flera av dem efter det att tjänsten lades ner.

Ubers Sverigechef Alok Alström meddelade i maj att Uberpop skulle läggas ner.
Ubers Sverigechef Alok Alström meddelade i maj att Uberpop skulle läggas ner.Foto: Janerik Henriksson/TT

I maj stängde taxijätten Uber ner sin kontroversiella ”samåkningstjänst” Uberpop i Sverige.

Det efter en lång tids kritik om till exempel bristande förarkontroller, vilket Di Digital kunde avslöja redan förra sommaren, samt anklagelser om att Uberpop banade väg för skattebrott.

Läs mer: Uber använder Lexbase för att granska förare

Dessutom började domstolar runtom i landet i höstas att bötfälla Uberpop-förare som saknade taxilegitimation. I mars hade 21 förare dömts till böter, rapporterade Dagens Nyheter.

Tjänsten må ha försvunnit, men den fortsätter att skörda domar i tingsrätterna. I dag har 39 Uberpop-förare dömts till böter, kan Di Digital avslöja. En handfull av domarna föll efter det att Uberpop lades ner i maj.

De nya domarna rör förare som är mellan 28 och 47 år gamla. Resorna sträcker sig så långt bak i tiden som förra sommaren.

De flesta dömda är utomeuropeiska medborgare, från länder som Iran, Pakistan och Etiopien. I många av fallen handlar det om personer som sannolikt hade liten eller ingen erfarenhet av svensk taxilagstiftning innan de började arbeta för Uber.

”Det är naturligtvis väldigt olyckligt att än fler enskilda hamnar i kläm med de konsekvenser det medför, när det enda de gjort är att ge säkra och uppskattade skjutsar till andra svenskar”, säger Oliver Carrà, talesperson för Uber i Norden.

Uber tycks heller inte ha ansträngt sig nämnvärt för att informera om regelverket. Efter att ha tagit del av företagets annonser eller närvarat vid Ubers chaufförsmöten antog flera av förarna att tjänsten var laglig, uppger de i tingsrätten.

Det trots att Transportstyrelsen redan förra sommaren slog fast att Uberpop inte var förenligt med svensk lag.

”Det angavs eller antyddes inte någon gång att det krävdes taxitrafiktillstånd eller taxilegitimation för att få utföra transporter inom Uberpop”, enligt en av förarnas yrkanden i tingsrätten.

”(Föraren) var helt övertygad om att det han gjorde var lagligt”, står det vidare.

Uber beklagar att förarna drog den slutsatsen.

”Det är självklart väldigt tråkigt om det är så att enskilda antagit det och det är något vi får ta med oss”, säger Oliver Carrà.

Läs mer: Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uberpop

Uber uppgav i mars att företaget har täckt advokatkostnaderna för de förare som har valt att överklaga sin dom i hovrätten.

Men hittills har inga domar hävts i högre instans, visar Di Digitals genomgång. Däremot har två förare som tingsrätten ansåg ha agerat utan uppsåt senare bötfällts i hovrätten.

Taxiappjätten fortsätter att bekosta överklagansprocesser, säger Oliver Carrà.

”Vi anser fortsatt att det som behövs är en konstruktiv diskussion om hur modern, framtidssäker och förnuftig reglering av samåkning kan se ut, inte att enskilda åtalas i domstol.”

Regeringens taxiutredning ska presentera sina slutsatser i december.


Mer om Uber:

Foto:

Ubers förarkontroller är en bluff

Foto:

Kommentar: "Uber har agerat korkat”

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera