Hoppa till innehållet

Ubers chockbesked: förlorade 11 miljarder

Taxiappen Uber uppges ha haft förluster på 11 miljarder kronor under årets första halvår. Det skriver nyhetsbyrån Bloomberg.

Uber, med vd Travis Kalanick, såg förlusterna skena under andra kvartalet.
Uber, med vd Travis Kalanick, såg förlusterna skena under andra kvartalet.Foto: AP

Tidigare i år stoltserade Uber med att man nått lönsamhet i USA. Nu tvingas taxi-appen informera sina delägare om dollarförluster i miljardklassen.

Uber är inte ett börsnoterat bolag. Men man går ändå ut med hemliga kvartalsrapporter och håller stängda telefonkonferenser med bolagets dussintals delägare. I fredags var det dags igen och Ubers finanschef Gautam Gupta tvingades släppa en ordentlig stinkbomb.

Ubers förluster uppgick nämligen till närmare 11 miljarder kronor (1,27 miljarder dollar) under första halvåret. Till och med i USA, där Uber alltså visade svarta siffror under första kvartalet, gick bolaget back, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Bloomberg uppger att Uber hade en förlust på 4,4 miljarder kronor under första kvartalet och 6,3 miljarder kronor under andra kvartalet. Enbart i USA uppgick förlusten till cirka 850 Mkr under perioden april-juni.

Uber har avböjt att kommentera uppgifterna.

Till taxibolagets försvar kan sägas att Uber dominerar de flesta marknader man är verksam på och fortsätter att växa mycket snabbt. Bara mellan första och andra kvartalet i år ökade nettointäkten med 18 procent till cirka 9,2 miljarder kronor.

Vidare kan det andra kvartalet i framtiden framstå som Ubers värsta. I juli skrev man på ett avtal med sin största globala konkurrent, kinesiska Didi Chuxing, en affär som i ett slag stoppar förlusterna i Kina. På endast två år lyckades Uber förlora cirka 17 miljarder kronor i Kina, enligt källor till Bloomberg.

Avtalet i fråga gick ut på att Uber lägger ner verksamheten i Kina, i utbyte mot en ägarandel på 17,5 i Didi och en investering på 8,5 miljarder kronor.

Sedan starten har Uber tagit in smått otroliga 135 miljarder kronor i riskkapital och lån från aktörer som Benchmark Capital och Goldman Sachs. Den senaste värderingen av bolaget uppgick till 580 miljarder kronor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera