Hoppa till innehållet

Ubers förarkontroller är en bluff

Uber påstår att alla förare i Sverige utbildas, intervjuas och kontrolleras noga. I själva verket släpps de igenom nästan helt utan krav och kontroll, kan Di Digital avslöja.

Foto: Jesper Frisk

Det var i höstas som taxibolaget Uber lanserade tjänsten tjänsten UberPOP i Sverige. Idén är att låta privatbilister plocka upp och ta betalt av medföljande passagerare.

Tjänsten är minst sagt kontroversiell. Domstolar i flera europeiska länder, likaså Transportstyrelsen i Sverige, har redan dömt ut den som olaglig. Nyligen avslöjade Sveriges Radio Ekot att tre av tio UberPOP-förare inte betalar skatt.

Dessutom har ett uppmärksammat våldtäktsfall i Indien väckt frågor om hur väl bolaget kontrollerar sina förare.

I sin marknadsföring, där ordet “trygghet” är ett nyckelord, lyfter svenska Uber fram de krav som ställs på nya förare. “Förare måste kvalificera sig för att kunna erbjuda UberPOP. De intervjuas, genomgår utbildning, har haft körkort i minst tre år och har ett kontrollerat brottsregister”, skriver bolaget. Samma sak upprepades i en intervju med SvD från i höstas, med Ubers dåvarande Sverigechef Robin Reznik.

UberPOP-förare "intervjuas, genomgår utbildning, har haft körkort i minst tre år och har ett kontrollerat brottsregister", skriver Uber på sin webbplats.

Men påståendena stämmer inte, visar Di Digitals granskning. I själva verket ställer bolaget knappt några krav alls på sina förare, så länge de äger en bil och har ett körkort.

När vi själva anmäler oss till tjänsten blir vi godkända nästan helt utan kontroller.

Efter en intressanmälan blir vi först inbjudna att träffa Uber på ett “informationsmöte”. Vi ombeds vidare beställa ett utdrag ur belastningsregistret och skicka det till bolaget. 

När vi inte svarar på mejlen förändras budskapet. “Vi har gjort en preliminär kontroll av din bakgrund och den ser bra ut. Det betyder att du kan börja tjäna pengar med UberPOP redan imorgon!” skriver bolaget.


Di Digital blev godkända som UberPOP-förare – trots att vi inte uppfyller några av de krav som bolaget säger sig ställa på sina chaufförer. Foto: Jesper Frisk

Om vi lovar att skicka in ett belastningsutdrag inom 14 dagar, heter det nu, så kan tjänsten aktiveras direkt, i väntan på att dokumentet når fram.

Efter att vi beställt ett utdrag från polisen, men inte skickat det till Uber, dröjer det mindre än 48 timmar innan vi är godkända som förare. Vi får inloggningsuppgifter till Uber Partner-appen och är klara att ta emot körningar.

Vi har då varken pratat med eller träffat en enda representant från Uber, ej heller genomgått någon utbildning. Vi har dessutom anmält oss med ett körkort som är knappt fyra månader gammalt.

Uber har avböjt att svara på Di Digitals frågor via telefon. Alex Czarnecki, bolagets etableringschef för norden, skickar istället kommentarer via mejl:

“För att göra vår registreringsprocess mer effektiv prövas ansökningarna mot en publikt tillgänglig databas över utfärdade domar. Förare som blir godkända genom detta test måste dock fortfarande skicka in ett officiellt utdrag ur belastningsregistret inom 14 dagar. Om detta inte sker blir föraren i fråga avstängd från plattformen”, skriver han. Exakt vilken databas han avser är oklart.

Vi blir godkända utan att ha pratat med eller träffat en enda representant från Uber, ej heller genomgått någon utbildning. Dessutom med ett körkort som är knappt fyra månader gammalt.

“Vi undersöker just nu hur denna ansökan har kunnat bli godkänd, och har redan vidtagit åtgärder för att förhindra liknande situationer i framtiden”, fortsätter Alex Czarnecki.

Svenska Uber står utan Sverigechef sedan i våras, då Robin Reznik lämnade bolaget. I samma veva flyttade marknadschefen Barbara Canales till New York för en ny roll som marknadsansvarig på Uber i USA.


Världens högst värderade startupbolag

  • Uber är en samåkningstjänst som utmanar den traditionella taxinäringen. Bolagets produkt är den tekniska plattformen som kopplar ihop förare med passagerare. Chaufförerna är alla egenföretagare.
  • Uber finns idag i 57 länder. Den svenska verksamheten drog igång vintern 2013 med start i Stockholm men har sedan dess expanderat även till Göteborg.
  • Efter en rad investeringar från bland andra Benchmark Capital och Google Ventures värderas Uber idag till närmare 40 miljarder dollar. Bolaget kallas ofta för världens högst värderade startupbolag.

Läs även: Transportstyrelsen: UberPOP är olagligt

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera