Hoppa till innehållet

Ubers självkörande Volvobilar kan vara olagliga

Transportstyrelsen i Kalifornien vill att Uber ska söka tillstånd för att testa sina självkörande bilar i San Francisco och hotar att stämma bolaget. Men Uber säger emot.

Ubers Volvobilar började rulla i San Francisco på onsdagen.
Ubers Volvobilar började rulla i San Francisco på onsdagen.

(Di Digital/San Francisco) På onsdagen släppte Uber ut ett litet antal självkörande Volvobilar på vägarna i San Francisco.

Di Digital fick en exklusiv åktur, men frågan är hur länge bilarna kommer att vara i drift. Om DMV, Kaliforniens motsvarighet till Transportstyrelsen i Sverige, får bestämma blir det inte så länge till. 

Läs också: Här åker Di Digital i Ubers självkörande Volvo

DMV i Kalifornien menar nämligen att Uber måste söka tillstånd för testkörningarna. Medan Uber säger att man inte behöver det, då det sitter två personer i framsätet på varje bil – en chaufför och en ingenjör.

"Bilarna, anser vi, behöver inte särskild tillstånd. Baserat på hur bilen fungerar och används, så känner vi starkt att bilen inte är ett autonomt fordon", sa Lion Ron, chef för Ubers avdelning för avancerad teknik, till Wall Street Journal tidigare i veckan.

Ord står mot ord och DMV hotar att stämma Uber om man fortsätter att testa bilarna i San Francisco. I ett brev till Anthony Levandowski, ansvarig för Ubers självkörande verksamhet, skriver DMV att det är olagligt med autonoma bilar ute i trafiken utan tillstånd.

Uber är känt för att testa gränser och har upprepade gånger hamnat i blåsväder. I Sverige har det bland annat handlat om samåkningstjänsten Uberpop och att bolaget har blivit anklagat för skattefusk.

Läs också: Polisen: "Ingen hemlighet för Uber att vi utreder dem"

I brevet från DMV i Kalifornien står också att 20 företag i dagsläget har tillstånd att testa autonoma bilar i Kalifornien. Bland dem återfinns Google vars bolag för självkörande bilar numera heter Waymo och ligger under moderbolaget Alphabet.

DMV skriver också i brevet man är tillgänglig för ett samtal med Uber och att myndigheten stödjer utvecklingen av autonoma fordon.

Ubers testkörningar med de självkörande Volvobilarna på onsdagen verkar inte ha gått helt smärtfritt då en taxichaufför filmade när en av dem körde mot rött ljus, något som en talesperson för bolaget kommenterade till Wall Street Journal:

”Incidenterna berodde på den mänskliga faktorn”, var kommentaren.


Här kan du se Di:s korrespondent Peter Fellman åka i en av de självkörande Volvobilarna:

//csp.screen9.com/video?a=HqcYwgmTugbFgw1BMNlpL-jy-PdpHdBeH2psaW9v3X9OHdDthYLi6rBwY9GbaEvDoPtUreBotA1cUUFmpkZtWhTApgHoTts-

Vill du höra mer om Uber och Volvos projekt med självkörande bilar. Lyssna på det senaste avsnittet av Digitalpodden!

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-uber-volvon-truecallerskapitaljaktochgooglesnyabutler

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera