Hoppa till innehållet

Ubers självkörande Volvobilar stoppas

Ubers pilotprojekt för självkörande Volvobilar i San Francisco stoppas av stadens lokala myndigheter.

Ubers testprojekt med självkörande Volvobilar stoppas i San Francisco.
Ubers testprojekt med självkörande Volvobilar stoppas i San Francisco.

Uber hade börjat uppdatera sina 16 självkörande Volvo XC90 för sitt pilotprojekt i San Francisco, som startade den 14 december. Frågeställningen om Ubers självkörande bilar var lagliga var något som Di Digital lyfte redan dagen efter att bolaget börjat testa dem.

I slutändan hade det att göra med vilka tillstånd som Uber ansökt om från Kaliforniens transportmyndighet. Uber anser inte att bilarna behöver tillstånd eftersom de än så länge är beroende av en förare och har därför inte ansökt om tillstånd.

Läs även: Ubers självkörande Volvobilar kan vara olagliga

Transportmyndigheten i Kalifornien är av en annan åsikt. Nu har myndigheten satt ner foten och hotat med att dra bolaget inför domstol om Uber inte fullföljer processen om tillstånd för sina fordon.

Bolaget har nu tagit beslutet att avsluta sitt testprojekt med självkörande bilar i San Francisco, rapporterar Techcrunch.

Läs även: Här åker Di Digital Ubers självkörande Volvo

”Vi har slutat vårt självkörande pilotprojekt i Kalifornien efter att DMV (transportmyndigheten) har upphävt registreringarna för våra bilar. Vi tittar nu på var vi kan använda dessa bilar men vi kommer att fortsätta vårt engagemang i Kalifornien till 100 procent och kommer att fördubbla våra ansträngningar att utveckla fungerande regler över statsgränserna”, skriver Uber i ett skriftligt meddelande.

Uber har tidigare ett testprojekt i Pittsburgh med Volvo-bilar. Enligt tidigare uppgifter ska Volvo leverera 100 XC90-modeller till Uber innan året är slut.

Di Digital har sökt Volvo Cars för en kommentar men bolaget vill inte kommentera enskilda kunder.

Läs även: Ubers första självkörande bil är en Volvo

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera