Hoppa till innehållet

Ubers storägare stämmer petad vd för bedrägeri

Turerna kring världens högst värderade startupbolag fortsätter. Nu har grundaren och förre vd:n stämts av en av storägarna.

Ubers grundare och fd vd Travis Kalanick
Ubers grundare och fd vd Travis KalanickBild: Evan Agostini/TT

I juni fick Travis Kalanick lämna vd-posten på taxitjänsten Uber efter åtta år. Investerarna var missnöjda med tillståndet i bolaget efter ett skandaltungt år fyllt med anklagelser om sexuella trakasserier, en strid ström av chefsavhopp och domstolsturer.

Läs mer: Tidslinje: Så tvingades Ubers vd bort efter bolagets mardrömsår

Nu läggs sten på börda för Travis Kalanick. Det Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget Benchmark, som är en av Ubers största ägare, har nämligen lämnat in en stämningsansökan mot den petade medgrundaren.

Kalanick anklagas för bedrägeri, kontraktsbrott och brutna plikter som förtroendeman, skriver New York Times. Riskkapitalbolaget menar att Kalanick under 2016 fick allt för stor kontroll över styrelsen, genom rätten att tillsätta ytterligare tre personer.

Benchmark skriver i stämningsansökan att Kalanicks "främsta mål är att fylla Ubers styrelse med lojala allierade i ett försök att skydda sitt tidigare beteende från granskning och röja vägen för hans återkomst som vd — allt till nackdel för Ubers aktieägare, anställda, förare och kunder."

Storägaren vill därför att medgrundaren ska förlora sin styrelseplats, som han har behållit även efter att ha förlorat vd-posten.

"Det här är en maktkamp över ledningen. Styrelsen tittade bort i flera år när Travis ägnade sig åt oetiskt och tillochmed olagligt beteende. Han är deras monster", säger Steven Hill, som skrivit en bok om Uber, till New York Times.

En talesperson för Travis Kalanick menar att stämningen helt saknar grunder och består av falska anklagelser.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera