Det stormar rejält kring USA-jätten Ubers verksamhet i Sverige. I synnerhet kring företagets samåkningstjänst Uberpop, som låter privatbilister skjutsa andra mot betalning.
Att som privatbilist ta betalt av sina medpassagerare är olagligt i Sverige. I somras dömdes en Uberpop-förare till dagsböter i tingsrätten för olaga taxitrafik. Även Transportstyrelsen har dömt ut Uberpop som oförenligt med svensk lagstiftning. Både Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten utreder misstankar om att Uberpop-förare gör sig skyldiga till skattebrott.
Samtidigt pågår en särskild utredning beställd av regeringen, vars resultat väntas bli avgörande för Uberpops framtid i Sverige. “Ett förbud är inte uteslutet”, sa utredaren Amy Rader Olsson till Di Digital tidigare under hösten.
Läs även: Hon avgör Ubers framtid i Sverige
Läs även: Delningsekonomin omsätter 130 miljarder
Mitt i allt detta har svenska Uber stått förarlöst, sedan Sverigechefen Robin Reznik hoppade av i våras. Men för en dryg månad sedan tillträdde hans ersättare Alok Alström, med en bakgrund på Bisnode och Boston Consulting Group.
“En av anledningarna till att jag tog jobbet är att jag vill bemöta kritiken. Jag tycker den här affärsmodellen är fantastisk och jag vill försvara den”, säger han.
Sedan tillträdet har Alok Alström jobbat hårt för att mjuka upp de frostiga relationerna mellan det egna bolaget och Skatteverket, säger han. Numera innehåller den app som Uberpop-förare använder för att ta emot körningar tydliga instruktioner om hur man gör för att betala skatt.
“Givetvis har vi ett intresse av att detta är tydligt och klart. Vi vill göra det lätt för våra partners att göra rätt för sig. Samtidigt förvånar det mig inte för det har inte funnits en tydlighet från Skatteverket förrän nyligen med vad som gäller”, säger han.
Vår uppfattning är att Ubers verksamhet ryms inom ramen för svensk lagstiftning.
Samtidigt avfärdar han det faktum att både domstolar och myndigheter tycks överens om att det bolag han företräder tillhandahåller tjänster som i praktiken är olagliga.
“Den här branschen styrs av bestämmelser skrivna för många år sedan. Regelverket behöver uppdateras, jag hoppas att det blir en reglering som är teknikneutral, framtidssäker och konkurrensfrämjande. Pratar vi om Uberpop så är det en tjänst vi är stolta över”, säger Alok Alström.
I bland annat Frankrike och Tyskland har Uber stängt ned tjänsten Uberpop efter protester och bråk med myndigheterna. Några sådana planer finns inte på den svenska marknaden, säger Alok Alström.
Både tingsrätten och Transportstyrelsen menar att Uberpop-förare bryter mot lagen?
“Vår uppfattning är att Ubers verksamhet ryms inom ramen för svensk lagstiftning. Vi kan där konstatera att vi inte delar den bedömningen”, säger Alok Alström.
Den centrala frågan är om Uber ska betraktas som ett taxiföretag eller som en teknisk plattform. Bolaget självt hävdar det sistnämnda – Uber anser att det egna ansvaret slutar vid en fungerande marknadsplats där bilförare och passagerare kan göra upp med varandra.
“Den legala relationen är att de som kör bilarna är våra kunder. Passagerarna i bilarna är förarnas kunder”, säger Alok Alström.
Uber i Sverige omsatte blygsamma 8,9 miljoner kronor under 2014. Siffrorna ger dock ingen rättvisande bild av verksamheten då bolagets huvudsakliga intäkter – de betalningar som förare tar emot från passagerare – skickas direkt till Ubers moderbolag i Holland. Moderbolaget behåller 20 procent av intäkten och skickar sedan resten av pengarna tillbaka till föraren i form av ersättning.
Alok Alström avböjer att svara på hur mycket pengar den faktiska verksamheten i Sverige drar in. Han vill heller inte berätta hur många taxiförare som är anslutna till bolaget i Sverige, men säger att det vid varje givet tillfälle finns “flera hundra aktiva bilar” på plattformen i varje stad. I Sverige är Uber verksamt i Stockholm och i Göteborg.
Närmast på tur för 2016 står en satsning på företagsanvändare, säger Alok Alström. Via en ny funktion i appen kan användare välja att sortera kvitton för resor gjorda i tjänsten separat, vilket ska underlätta för bokföringen. Snart gör även företagstjänsten Uber for Business premiär. Den ska låta bolagskunder sätta upp regler för sina anställdas resor och betala för dem direkt i appen.
“Ambitionen är att börja marknadsföra och arbeta aktivt med företagstjänsten under första kvartalet 2016, gärna redan i januari”, säger Alok Alström.
Världens högst värderade startupföretag
- Uber grundades år 2009 med bas i San Francisco. Bolaget uppskattas tagit in över 85 miljarder kronor i riskkapital sedan starten och värderas idag till över 550 miljarder kronor, enligt medieuppgifter. Verksamheten har expanderat kraftigt sedan starten och Uber finns idag i mer än 58 länder och 300 städer världen över.
- Uber ser sig självt som en teknikplattform snarare än ett transportföretag – en självbild som har mer gemensamt med it-företag som Facebook eller Blocket än med klassiska taxiväxlar. Affärsmodellen har blivit stilbildande och är idag mer eller mindre synonym med den såkallade delningsekonomin.
Läs även: Ubers förarkontroller är en bluff